Santa Teresa en Tarata - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Santa Teresa en Tarata - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Santa Teresa en Tarata

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

11 Januari 2011 | Bolivia, Cochabamba

Zondagochtend wilde we op tijd eruit om naar een levensmiddelen markt te gaan hier in de stad. We hadden met de kinderen afgesproken dat we om 13:00 onze tijd op skype zouden gaan, we moesten dus wel op tijd terug zijn. Ook wilde we even gaan informeren naar bustickets naar Sucre, er gaan dan alleen nachtbussen en het is een busrit van 10 uur dus we wilde wel graag een full-cama bus, dat is een bus waarin de stoelen omgetoverd kunnen worden in bedden. De taxichauffeur die ons naar de markt wilde brengen keek al heel bedenkelijk en ja hoor...geen markt, alleen op woensdag en zaterdag. We konden het bijna niet geloven omdat in de LP toch heel duidelijk zondag stond, maar ik denk dat we ze hier toch op een foutje betrapt hebben. Dan maar naar de busterminal. Daar was het als vanouds al weer een heksenketel, we vonden al snel de busmaatschappij Bolivar die ons goed was bevallen van La Paz naar Cochabamba, maar de aardige heren bij de balie vertelde ons dat er geen full-cama bussen naar Sucre gingen. We hebben nog wat rondgelopen en bij nog één maatschappij geïnformeerd, maar ook geen full-cama. Nu is het beste wel een risico om zomaar een andere maatschappij te nemen, want je hoort af en toe verhalen waar je niet echt blij van wordt, op de foto's boven de verschillende loketten zien alle bussen er nieuw uit, maar als je ze dan in het echt zie, dan schrik je. Al met al zinde het ons helemaal niet, 10 uur in zo'n bus waar je niet eens behoorlijk kan slapen zagen we niet echt zitten. Dan toch maar kijken naar een vliegticket naar Sucre. Een vliegticket konden we al boeken voor 60 euro p/pers. dan komen er natuurlijk altijd wel weer wat kosten bij, maar uiteindelijk hebben we toch besloten om het te doen, voor 155 euro zitten we in een uur in Sucre. Het vliegtuig gaat alleen 's morgens vroeg en aangezien we nog wat was bij de wasserij hebben liggen nemen we 1 nacht extra in Cochabamba.
Verder hebben we deze dag niet zoveel meer gedaan, het was zondag, alles was dicht en wij hebben wat geluierd in het hotel en 's avonds nog even de stad in.
Vanmorgen zijn we naar het klooster van Santa Teresa geweest. Een oud klooster hier in de stad, de lokale families dachten vroeger dat als je dochter hier in het klooster zat de hele familie verzekerd was van een plaats in de hemel, er werd dus behoorlijk wat druk op de oudste dochter uitgeoefend om hier het klooster in te gaan. Binnen het klooster was het zeer streng en sober, geen contact met de buitenwereld enz. zo hadden ze zelfs de opdracht om alvast wat vastgoed in de hemel te kopen en daar was zelfs een wachtlijst voor, pas als er weer een non gestorven was kon je je hiervoor inschrijven. Tegenwoordig wonen er nog 14 nonnen en die hebben nog steeds weinig contact met de buitenwereld, ook al is het niet meer zo streng, deze nonnen willen zelf niet anders. Wij konden alleen met een gids het klooster in, op vaste tijden per persoon was de entree minder dan voor de camera, maar we mochten dan ook overal foto's maken. De gids liet ons best veel zien. Het stuk waar de nonnen tegenwoordig wonen is vernieuwd en niet voor publiek geopend. Ik was het meest onder de indruk van een prachtig altaar met daarin beschilderde glazen tabletten waarin de 4 evangelisten en alle apostelen prachtig op geschilderd waren, heel fijntjes en heel mooi. We kregen de rondleiding in het Spaans, maar we konden het redelijk goed volgen. In ieder geval slaagde Koen op dat moment voor zijn brommer rijbewijs, ik denk dat Santa Teresa hem even een handje geholpen heeft.
In de middag zijn we naar het dorpje Tarata gegaan, een pitoresk dorpje zo'n 28 km van Cochabamba, met een aantal mooie gebouwen en een hele mooie plaza met palmbomen enz. Het leek of de tijd hier stil gestaan had en een rust.... We zijn een beetje door de straatjes gelopen en stuitte op een binnenplaatsje waar wat mensen zaten te eten. Daar zijn we aangeschoven om wat te drinken, want eten dat durfde we hier echt niet. Alles vliegen en rommel, er stonden wat zakken rijst opgestapeld waar een zwerfhond zijn plasje even lekker overheen liet gaan en ga zo maar door. We werden geholpen door een serveerster die een wat afwezige blik in haar ogen had en sloffend naar ons toe kwam, we moesten er erg om lachen. Toen we terug liepen naar de plaza zagen we een toeristen informatie, we werden bij de deur al welkom geheten door de plaatselijke dorps-gids die heel enthousiast op ons af kwam. We moesten meteen mee naar boven naar zijn kantoor en daar gaan zitten bij zijn bureau. We vroegen waar het archeologische museum was en de bibliotheek, nou dat was makkelijk, het was allemaal hier in dit gebouw en hij ging ons alles vertellen. Dat was zo leuk, het museum was niet meer als een kamertje met een viertal vitrinekasten waarin fossielen, archeologische vondsten, beenderen van pre-historische beesten enz. in te vinden waren, maar hij vertelde er hele verhalen bij, in het Spaans en we hebben echt niet alles verstaan maar in grote lijnen konden we het toch allemaal volgen. Ons Spaans gaat met sprongen vooruit op deze manier. Na het museum nam hij ons nog mee naar de klokkentoren, we moesten erin vanwege het uitzicht over de stad, maar er stond ook een schitterend uurwerk (Duitse makelij) hij liet zien hoe het werkte, iedere 24 uur moeten de gewichten omhoog gedraaid worden, anders staat de klok stil. Zo aardig dat hij ons helemaal persoonlijk meenam.
Terug in het hotel hoorde we dat onze was om 19:15 opgehaald kon worden. Nu waren we even wat aan het relaxen en om 19:45 stond Ton bij de wasserette, maar wat bleek: dicht! Dat gaat dus niet meer lukken of ze moet morgenochtend om 7 uur al open zijn maar ik twijfel daar erg aan. Dat is heel jammer van 2 spijkerbroeken, een aantal T-shirts, sokken en ondergoed, die gaan we niet meer terug zien, nu vond ik die spijkerbroek toch al niet zo lekker en die paar onderbroeken en sokken kan ik hier wel kopen, maar Ton vindt het toch wel erg jammer van zijn spijkerbroek. Nou ja, als ze morgen niet open zijn hang ik aan de deur wel het briefje dat ze het maar aan de daklozen moeten geven, kan er verder niet mee zitten. Hoe gaat die tongbreker nou ook alweer? "wat was was was was was was is" (geloof ik) en zo was het!

Veel groeten van ons XXX

• 11 Januari 2011 - 09:16

Dick En Marianne:

Nog even een berichtje vanuit Hobart wat zijn wij 4 toch in een bevoorrechte positie dat je die spijkerbroek kan missen en ook 200 euro voor je hond terwijl daar er een gezin van kan leven.We blijven jullie volgen geweldig om te lezen ik geniet van je verhaal ik hoop dat jij dat van de onze doet.xxxx

• 11 Januari 2011 - 10:38

Marianne:

Wat was was voordat was was was, voordat was was was, was was is. ;-)

Goede vlucht!!!!!
    En dank voor t mooie verhaal.

• 11 Januari 2011 - 11:09

Carel En Els:

Lieve luitjes,

Berichten ontvangen van jullie, dank je wel.
    Altijd weer leuk om de verslagen te lezen, en de avonturen.
    Kijk er steeds naar uit, en vond het al verwondelijk dat wij nog niets gehoord hadden van jullie, heb wel op de site waar ben je nu gezien dat jullie in Bolivia waren maar er stonden nog geen reisverhalen op.
    Als ik zo naar het weer kijk is het lekker qua temperatuur maar wel bewolkt, dus ik vraag mij af of het niet wat benauwd is, hier in Nedrland is het echt shit weer, grauw en grijs met regen.
    Heb dan toch liever sneeuw, maar je heb het niet voor het kiezen.
    ben inmiddels 10 dagen met de Vut, en hard aan het ruimen, 6 kraten met rommel vanuit de gezondheidszorg, alleen de vele diploma,s hou ik de rest kan weg.
    Verheug mij zelf op april wanneer wij met de camper een reisje gaan maken naar Noord Duitsland, duurt nog even, maar dat is geen probleem.
    Alleen al het gereed maken van de camper geeft al veel plezier.
    Nu luitjes geniet verder en tot horens

groetjes Carel en Els

• 11 Januari 2011 - 11:52

Er En Jol:

Jeetje....ik nog duimen voor Koen net....zou hem vanmiddag bellen...Super hoor dat hij het heeft gehaald. Hij gaat samen met Dion voor een brommer kijken geloof ik! Leuk hoor. Erwin en Roben geven ook hun mening wel...komt wel goed! Ik zal gebak halen hoor voor hem donderdag!
    Had die serveerster teveel rijst gegeten :-)

Goeie reis xx doe voorzichtig!

• 11 Januari 2011 - 14:55

Koen:

erg leuk verhaal en je heb 1 was te veel gezegd :)
    nu hebben we al sandalen weg gegeven en ook een stel broeken, onder broeken en t- shirts we kleden ze daar al helemaal aan

xxx

• 11 Januari 2011 - 17:13

Germaine:

leuk, leuk! en Koen van harte gefeliciteerd!
    groetjes

• 12 Januari 2011 - 18:13

Bea:

wat ontzettend leuk om jullie reisverslagen te mogen lezen!
    Hele fijne reis nog! groetjes, Bea