Antofagasta en La Serena - Reisverslag uit La Serena, Chili van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Antofagasta en La Serena - Reisverslag uit La Serena, Chili van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Antofagasta en La Serena

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

25 Januari 2011 | Chili, La Serena

In San Pedro hebben we een busticket gekocht naar Antofagasta voor 8 uur op zondagochtend, een busreis van ongeveer 6 uurtjes. Jee, wat een verschil met de bussen in Bolivia, heerlijke stoelen die lekker in slaapstand gezet konden worden en natuurlijk een geheel aangelegde asfaltweg. Ik ben gaan zitten, in slaap gevallen en werd 6 uur later wakker in Antofagasta. Ton zat me heel jaloers aan te kijken, die lag net even in te dutten toen hij op zijn schouder getikt werd met de vraag (van een Chileen nota bene!) waar stoel nr. 10 was, meteen niet meer geslapen. Dit is aan mij allemaal volledig voorbij gegaan, ik sliep als een roosje.
In Antofagasta aangekomen hebben we samen een spoed overleg gehad, want als dit zo goed is bevallen, waarom dan een auto huren van Antofagaste naar La Serena? Het is een rit van 12 uur, maar als we nu een slaapbus nemen dan scheelt dat een hoop geld, niet alleen de huur van een auto, maar ook een hotelovernachting en volgens Ton (ik had natuurlijk geslapen) was er toch niet zoveel te zien in die Atacama woestijn. Zo gezegd, zo gedaan, we hebben op de busterminal een ticket gekocht naar La Serena voor de volgende dag 20:30 uur, voor 100 euro hadden we 2 tickets.

In Antofagasta hadden we nog geen hotel geboekt, op de busterminal hebben we een hotel geprikt en ons door een taxi daar af laten zetten. Het was toch een sleezy hotelletje die hebben we maar niet genomen, dus toen moesten we met de rugzakken op lopen, op zoek naar een ander hotel. Maar ik was lekker uitgerust, dus geen probleem, ik kon nog wel een stukje lopen.......er komen zeker niet veel toeristen in Antofagasta, ik had het gevoel dat iedereen ons aan zat te kijken en opmerkingen zat te maken, geen idee waarom. In ieder geval na een stukje lopen met de LP in onze handen vonden we een ander hotel, midden in de stad. De kinderen hadden er nog wel bij gekund op deze kamer, het was een 3 kamer app. met 2 slaapkamers en een soort van zithoek. We hadden dus 4 bedden, wij nog eens vragen of dit echt voor de prijs van een double kon, maar het was toch echt zo. Nu was het op de ene kamer heel lawaaierig door het geluid van de straat, daar kwamen we 's middags achter, (het deed mij overigens niets want ik ging liggen en viel meteen weer 3 uur in slaap) maar 's avonds zijn we maar op de kamer achter gaan slapen waar het veel stiller was.

Antofagsta stelt in eerste instantie niet zo heel veel voor. Het is een havenstad met een aardige vismarkt in het noorden. Naarmate we meer op onderzoek gingen in de stad, kwamen we erachter dat het veel meer is dan het in eerste instantie lijkt. Zo zijn we 's avonds gaan eten in het noorden van de stad en dat was al weer veel moderner met leuke eettentjes en een leuke boulevard langs de stille oceaan. Op de terugweg wilde we nog ergens even wat drinken maar dat kon alleen maar in de binnenstad en dan alleen maar in van die chica bars of van die etablissementen waar de dames gedeeltelijk gekleed om zo'n paal staan te dansen. De heren bij de deur moesten erg lachen toen we, nadat we om een hoekje hadden gekeken, er weer uitkwamen en ik "nou neeee" zei.
De volgende ochtend konden we de rugzakken in het hotel stallen en hebben we de dag doorgebracht in de stad. 's Avonds om 8:30 ging de bus en we zaten prins heerlijk in een salon cama bus. Nog luxere stoelen, die nog veel meer slaapstand hadden en een voetensteun, ik heb 10 uur geslapen en werd wakker toen het ontbijt geserveerd werd in de bus ;-). Dit keer had Ton ook goed geslapen, wel minder, maar wel goed.

In La Serena hadden we ook nog geen hotel geregeld en dat viel toch even tegen. Alles zat vol of was niet om aan te zien. We zitten nu in een klein hotelletje midden in de stad, maar ik denk dat we zeker 1 1/2 uur gelopen hebben voor we dit gevonden hadden.
We wilden vandaag ook meteen een auto huren voor overmorgen omdat we graag naar de Elqui Vallei willen. We zijn bij verschillende auto verhuurders geweest maar wat we niet wisten was dat we een pick-up truck nodig hebben als we door de bergen willen rijden en die zijn véééél duurder. Omdat we deze graag af willen leveren in Santiago betalen we ook nog eens een flinke som drop-off kosten omdat ze die pick-up weer hier terug willen hebben. Een gewone luxe auto nemen kan ook, maar dan kan je niet doorsteken van de ene vallei naar de andere en dat was nou net wat we wel van plan waren. Al met al kwamen we op een bedrag uit van ruim 800 euro voor een week, dat is veel te duur en als we een gewone auto nemen kunnen we net zo goed met de bus gaan, die maakt van precies dezelfde weg gebruik. De Elqui Vallei ligt hier een uurtje vandaan, we nemen dus gewoon de bus en trekken in de vallei van dorpje naar dorpje.

Morgen gaan we lekker een dagje naar het strand van La Serena, overmorgen trekken we verder het binnenland in.

Veel groeten van ons,
XXX

• 26 Januari 2011 - 08:52

Yvonne:

hoi zus, weinig van me laten horen maar heb jullie wel gevolgd! het is hier druk druk druk met verhuizen. onze grootste belevenis sinds jullie weg zijn is dat elisa trots op een potje poept!
    tot snel! geniet van jullie laatste week daar. dikke kussen voor jou en tonnie

• 26 Januari 2011 - 13:36

Henk Leemans:

Met veel genoegen heb ik Jullie reisver-
    slag gelezen. Omdat ik Antofagasta en de Atacama woestijn ken, zoals die van
    1978 tot 1985 waren, is Jullie verslag voor mij zo boeiend. Ik heb me vaak
    afgevraagd hoe het er nu uitziet.
    Ik wens Jullie nog een fijne voortzet-
    ting van Jullie reis. Y hasta la vista si
    Dios quiere !
    p.s. een compliment voor de boeiende
    verteltrant.

• 26 Januari 2011 - 15:34

Er En Jol:

Je kunt alles nóg zo goed plannen maar tijdens de vakantie kom je weer voor andere keuzes te staan....maar goed dat jullie zo flexibel zijn!
    Ontbijt in de bus?? Dat is ff luxe!!
    Wij hebben onze vakantie voor komende zomer inmiddels ook gepland....niet zo spannend als die van jullie maar wél een prachtige omgeving en heel blauw water...
    Een heerlijke stranddag en goede reis overmogen!!

liefs XX