San Pedro en terugblik Bolivia - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu San Pedro en terugblik Bolivia - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

San Pedro en terugblik Bolivia

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

22 Januari 2011 | Chili, San Pedro de Atacama

Eigenlijk heb ik niet zo heel veel te vertellen. Na aankomst in het hotel zijn we eerst gaan eten en daarna in ons bed gekropen, ik was doodmoe van de afgelopen 2 dagen en vooral de nachten. Natuurlijk ook van alle indrukken, wat was het mooi op de Salar, we hadden eigenlijk helemaal niet verwacht dat we het zo mooi zouden vinden. Ik dacht dat we 2 dagen over de zoutvlaktes zouden rijden, maar we hebben veel meer gezien dan zout alleen. De verschillende kleuren van het landschap en de bergen, het is jammer dat je dat in foto's gewoon niet kan samenvatten, het totaal beeld maakt het zo indrukwekkend en ik ben zo blij dat we dit vanuit Bolivia hebben gedaan, alles is misschien net iets minder luxe, maar wel veel eerlijker.

San Pedro is een leuk stadje dat geheel is opgebouwd uit huisjes van adobe blokken. De wegen zijn onverhard en dat maakt het alleen maar leuker. Het is wel super toeristisch, een aaneenschakeling van restaurants, touroperators en souvenirshops, overal wordt je bijna naar binnen getrokken. Verder is dit blijkbaar een vakantieplek voor Argentijnen, gezien de grote hoeveelheid Argentijnse families die hier aanwezig zijn. Wat hier natuurlijk onvermijdelijk bijhoort zijn de prijzen, alles is hier minstens 3x duurder als Bolivia. We wilden vandaag een taxi nemen naar een warmwaterbron hier 30 km vandaan, maar de taxi kostte 50 euro heen en terug, entree voor de bronnen ook nog eens 15 euro, nou laat maar lekker zitten, maandag huren we zelf een auto en komen we vast nog wel warmwaterbronnen tegen. Nu we ons uiterlijk niet konden verwennen hebben we ons innerlijk maar verwend en zijn we eerst naar het archeologisch museum gegaan en hebben we vanavond lekker uitgebreid gegeten bij een heerlijk restaurant. We hebben ook een mooie tekening gekocht van een artieste hier uit de stad. Ze heeft verschillende technieken gebruikt zoals eiwit met natuurlijke kleurstoffen en verf en delen ingekerfd, wij vinden het erg mooi. Het is een zeer Zuid-Amerikaanse tekening, we hebben nu al zoveel op dit continent gezien en hebben altijd opgelet of we een mooi kunstwerk tegen zouden komen omdat we denken dat dit goed bij ons past.

Terugblik op Bolivia:
We hebben het erg naar ons zin gehad in Bolivia, al moesten we in La Paz en Cochabamba wel echt even wennen aan het land. Vanaf Sucre begonnen we het leuk te vinden. Bolivia is het armste land van Zuid-Amerika daardoor nog erg puur, de mensen zijn ontzettend aardig maar soms ook wat achterdochtig t.o.v. toeristen en dan kunnen ze je zeer onderzoekend aankijken. Er is nog veel landschap omdat de meeste mensen bij elkaar wonen in de steden, je kan hier dus echt km. rijden zonder dat je bewoning tegenkomt. Het land is zeer rijk aan mineralen, maar ze kunnen dit moeilijk verzilveren omdat de grootste wereldwijde maatschappijen er hier altijd een slaatje uit proberen te slaan waar de bevolking in ieder geval niets wijzer van wordt. Zo is hier 80% van de benodigde lithium voorradig, wat straks nodig is om hybride auto's te laten rijden, maar hoe ze het nu voor elkaar moeten krijgen dat dit ook echt ten goede komt aan het land is nog een groot probleem. Het had zoveel gescheeld als ze die ligging aan de zee nog hadden gehad, niet voor niets geven de Bolivianen Chili de schuld van hun armoede. We hebben veel mensen gezien die het echt hier echt moeilijk hebben en ik vind dit toch altijd moeilijk om te zien. We zijn in dorpjes geweest waarvan ik denk: als ik zo gewoond had, dan had ik denk ik geen kinderen genomen. Maar zoals Ton zegt: de kinderen zijn je oudedagvoorziening, zonder kinderen redt je het op den duur helemaal niet meer. Moeilijke beslissingen, ik hoop echt van harte dat de mensen hier meer gaan profiteren van de rijkdom die hun land heeft.

Morgen gaan we met de bus naar Antofagasta, hier zo'n 650 km vandaan. Onderweg komen we nog in de stad Calama, maar dat is volgens de LP een shithole dus daar stoppen we maar niet voor een nachtje. In Antofagasta huren we een auto en gaan we langs de kust op weg naar La Serena. Wel rustig aan, want ik denk dat we heel veel leuke plekken tegen gaan komen waar we zeker zullen stoppen. We zien wel...

Groeten van ons
XXX

• 23 Januari 2011 - 08:42

Els:

Wat vreselijk jammer dat de mensen van Bolivia zo weinig kunnen profiteren van de bodemschatten, en ook daarom zo arm blijven.
    Ik moest even na kijken hoe het met de godsdienst in het land is gesteld ik dacht Katholiek en dat klopt.
    78 % van de bevolking is Rooms katholiek, en datgeeft ook wel een duidelijk beeld van de vele kinderen.
    De mensen houden zich over het algemeen aan de leer.
    dwz geen voorbehoudsmiddelen condooms en pil.
    Ton heeft gelijk veel kinderen een betere oude dag!
    Denk dat de familie ook heel belangrijk is, maar of je nu als ouders 1 mond moet voeden of 10 zal wel een groot verschil uitmaken.
    Daarbij vraag ik mij af of de kinderen in Bolivia minder gelukkig zijn als onze kinderen.
    Het is waarschijnlijk wel zo dat deze kinderen minder kansen hebben.
    Heel mooi dat Ton straks zijn steentje bij gaat dragen om iets voor de straatkinderen van Bolivia te gaan betekenen.
    Ben trots op je Ton!!

Kus voor jullie beiden

• 23 Januari 2011 - 12:57

Er En Jol:

Gaaf die foto op dat blikje! Ik heb even op google gezocht om te zien waar jullie je nu bevinden.....ook de zoutvlakte gezien, zelfs op google heb je al een zonnebril nodig :-) Je haar valt mee zo te zien Monique!
    Zojuist kwam een trotse Koen Roben's helm terugbrengen. Hij is al flink aan het toeren geweest! Michelle en hij gingen nu even bij oma Rietveld langs.
    Goede reis naar de kust, ik hoop dat de bus iets meer comfort heeft als de vorige!!

liefs xx

• 23 Januari 2011 - 16:08

Kim Van Rossum:

he ik heb met plezier een aantal van jullie verhalen mogen lezen. ik ga van chili richting bolivia en ik geloof dat me nog wel wat te wachten staat. bedankt voor de info die ik uit jullie verhalen heb gehaald. ikbenverdwaald.waarbenjij.nu