De Japanse Onsen - Reisverslag uit Nikko, Japan van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu De Japanse Onsen - Reisverslag uit Nikko, Japan van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

De Japanse Onsen

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

04 April 2016 | Japan, Nikko

Onze laatste dag in Tokio hebben we doorgebracht in het nationaal museum. Prachtige tentoonstelling van een rijke cultuur en de tijdelijke expositie is een tentoonstelling van de Japanse schilder Kuroda. Omdat het nu het Sakura matsui is, hebben ze in het museum bij alle objecten die iets met kersenbloesem te maken hebben een extra kaartje bij gedaan. Het is heel leuk om te zien dat de kersenbloesem tijd in Japan al van oudsher een grote betekenis heeft. Tussen de tentoonstellingen door zijn we even het Ueno park in gegaan waar nog steeds het kersenbloesem feest aan de gang is. Er zijn optredens, overal kan je wat te eten en te drinken krijgen, de sfeer is te vergelijken met Koningsdag in Nederland. We kwamen op een terras in gesprek met een Singaporees/Japans stel van ongeveer onze leeftijd. Ze hadden al wat sake op zullen we maar zeggen, dus de stemming zat er goed in. Erg gelachen met deze mensen die het maar wat een avontuur vonden die wij aangaan zonder een woord Japans te spreken. Hij had altijd in de oliebusiness gezeten en was helemaal enthousiast over New York, ze vonden het ook maar raar dat weinig Japanners engels spreken, maar ze wensten ons veel succes tijdens onze reis.

De volgende ochtend met pijn in ons hart Tokio verlaten, wat een ontzettende leuke stad is dat. Jammer dat het zo ver weg is, anders zouden we er zeker nog eens een paar keer een weekend heen gaan. Op het vliegveld hebben we een auto gehuurd, we moesten dus even terug naar Narita, daarna dan wild Japan in, ben benieuwd of we ons een beetje staande kunnen houden...

De eerste stop is Kinugawa, vlakbij Nikko, de plaats waar de heiligdommen zijn van de eerste 3 shoguns van de Edo periode (1603-1867). Nu hebben we een auto gehuurd met Engelse navigatie, maar het enige Engels aan deze navigatie is dat ze Engels kan praten, je moet wel alles in het Japans invoeren en het hele bedieningsscherm is ook Japans. Zo heb je er ook niet veel aan natuurlijk, gelukkig dat we onze eigen oude vertrouwde garmin mee hebben anders hadden we nu al een dik probleem gehad. Ton heeft de coördinaten van het hotel de avond ervoor alvast ingevoerd, maar had denk ik ook een beetje teveel van het kersenbloesemfestival genoten want we kwamen na 5 uur rijden ergens op een industrieterrein terecht. We moesten dus weer 100 km naar het westen rijden om op de juiste plek te komen, maar de garmin deed het prima en zo zie je tenminste ook nog eens wat van het land. Om 19:30 kwamen we dan in ons hotel aan, en geen gewoon hotel een onsen hotel, dat is zeg maar een wellness maar dan op z'n Japans. We hebben snel onze spullen uitgeladen en toen eerst met Koen en Michelle geskyped, heerlijk om ze weer even gesproken te hebben. Verder hebben we de onsen maar even gelaten voor wat het was, eten zoeken om die tijd was al moeilijk genoeg en hier in het hotel is er niet veel te krijgen. Uiteindelijk zijn we van maar naar de kelder van het hotel gegaan waar een soort van ramen restaurantje zit, stelt niet veel voor, (ramen zijn een soort noodles) en hebben daar maar wat gegeten want we konden het verder niet echt vinden.

Dan natuurlijk de vraag of we in een gemengde onsen terecht konden? Nou, dat is gelukt, maar dan moesten we wel een prive onsen nemen. Die hebben we vandaag dus voor einde van de middag gehuurd. Eerst zijn we naar de heiligdommen geweest van de shoguns. Dat is echt heel indrukwekkend, ik kon me goed voorstellen hoe imponerend dat overkwam op de oude handelsreizigers, de poorten achter elkaar is echt heel mooi.

Hier in de wellness loopt trouwens iedereen vanaf de middag zo'n beetje in zijn/haar kimono die door het hotel wordt verstrekt. Toen ik me bij de front desk meldde in mijn kimono werd ik door de dame achter de balie even apart genomen, ik had alles verkeerd gedaan. Verkeerd om gevouwen, de band niet netjes om gestrikt, mijn jasje niet mooi gestrikt, ze kon het echt niet aanzien. Ik moest even mee naar achteren in het keukentje en mijn kimono moest ik uit doen, stond ik daar midden in het hotel in een klein achteraf hoekje in mijn blootje. Er werd een nieuwe gepakt en ik werd even aangekleed zoals het hoorde. Grappig hè? Daarna heeft ze ons nog even naar een restaurantje gebracht tegenover de onsen en eten voor ons besteld. Zo, dat is nog eens voor je gasten zorgen!

We gaan nu lekker slapen, morgen door naar Nagano.

• 04 April 2016 - 15:47

Jacqueline Van Opzeland:

Genieten, om zo jullie reis te mogen mee beleven.

• 04 April 2016 - 16:33

Dick En Marianne:

Lachen en zo herkenbaar, de onsen als je gemengd wil moet je echt in een prive onsen.
    Openbare zijn niet gemengd. Het museum en het park ook herkenbaar.
    Ben benieuwd wat jullie van Nagano vinden kijk nu al uit naar het volgende verslag.
    Beleven wij het ook weer een beetje opnieuw.
    Groetjes

• 06 April 2016 - 11:15

Carel En Els:

Geweldig dat gedoe met de kimono, in ieder geval liep je er ""keurig" bij.
    Maar ongelooflijk dat je de navigatie alleen in het Japans kan instellen dat schiet zeker niet op.
    Maar zoals ik in het vorige commentaar al heb geschreven dat jullie ervaren reizigers zijn blijkt wel weer dat jullie op bijna alles voorbereid zijn en je Garmin heb meegenomen.
    Gelukkig kan je daar de rest van de reis op vertrouwen.
    Veel plezier verder.
    Geef svp even op de rietveld app een berichtje wanneer je weer een verslag stuurt