Iya vallei - Reisverslag uit Kōchi-shi, Japan van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Iya vallei - Reisverslag uit Kōchi-shi, Japan van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Iya vallei

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

17 April 2016 | Japan, Kōchi-shi

Nadat we de motoren opgehaald hadden zijn we eerst even op onderzoek gegaan hoe we overmorgen met de boot en auto van Matsuyama naar Hiroshima moeten komen, we wilden liever niet voor een verrassing komen te staan dat we hadden moeten reserveren of iets dergelijks. Het zag er allemaal uit alsof het niet zo heel ingewikkeld was, zal wel goed komen.

We hadden voor de avond alvast een guesthouse geboekt in de Iya vallei, we wilden toch graag de hele dag rijden en hebben daarom een route langs de kust naar de vallei genomen. Dat viel wat tegen, vele steden waardoor je meer voor een verkeerslicht stil staat dan dat je rijdt, af en toe wel wat aardig stukjes tussendoor. Op een gegeven moment wilde de carmin ons één of ander pelgrimspad opsturen om de bergen in te gaan. Nu kennen we dat soort grappen inmiddels wel, we zijn er dus niet ingetrapt. Gewoon weer terug rijden naar de grote weg en van daaruit de navigatie weer oppakken, want ik had absoluut geen zin om in het donker door de bergen heen te rijden. Het liep helemaal gesmeerd, om 5 uur kwamen we aan bij het guesthouse. Onze eerste reactie toen we er tegenover stonden: wat is dit nou weer, wat hebben wij geboekt? Het was een geheel aan elkaar getimmerd complex met allemaal trappetjes, doorgangetjes enz. het leek echt op een huis uit een stripboek of het huis van Ron Wezel uit Harry Potter. Maar goed, motor beneden geparkeerd en daar zagen we een Royal Enfield staan wat in ieder geval het vertouwen geeft dat hier een leuke eigenaar moet zijn. Alle trappetjes en doorgangetjes op naar boven en daar werden we opgewacht door een groepje jonge mensen die ons in prima engels een hartelijk welkom heette. Wat een leuk guesthouse is dit, lekker relaxed, veel jonge mensen waar we 's avonds gezellig mee zaten in de gemeenschappelijke ruimte. Je kon van alles pakken als je maar geld in het potje deed, het menu was ook simpel: Japans of rijst met curry, doe het laatste maar! Een aanrader voor een ieder die dit leest en een leuk plek zoekt middenin de Iya vallei: Momonga guesthouse, zeker goed voor 1 à 2 nachten want het menu is iedere avond hetzelfde.

De volgende ochtend werkelijk een prachtige rit door de vallei gehad, kleine weggetjes, lekker bochtjes, mooi uitzichten.... heerlijk. We waren weer op tijd terug in Matsuyama, motoren weer ingeleverd en 's avonds lekker naar de Dogo onsen geweest om onze spiertjes weer te laten ontspannen.

Tags: iya vallei, oboke