Sakura (cherry blossoms) - Reisverslag uit Tokio, Japan van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Sakura (cherry blossoms) - Reisverslag uit Tokio, Japan van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Sakura (cherry blossoms)

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

01 April 2016 | Japan, Tokio

Lieve allemaal,

We zijn afgelopen maandag begonnen aan onze Japan reis. Na een lange maar goede vlucht van 15 uur zijn we dinsdag aangekomen in Tokio. We hadden daar voor de eerste twee nachten een airbnb geregeld bij onze gastvrouw Yumie. Ze had ons precies uitgelegd hoe we bij haar appartement moesten komen en welke bus we moesten hebben. Volgens haar zou het ongeveer 1,5 uur in beslag nemen. Dat leek ons al krap want het vliegveld is 60 km van Tokio, we hielden dus al rekening met enige vertraging. De bus vinden was geen probleem, maar toen we ergens midden in Tokio uit de bus werden gezet en we de beschrijving van Yumie erbij haalden was het toch iets ingewikkelder als dat het op papier leek. We moesten rechts naar de hoek lopen en daar zouden we een restaurant zien met de naam "Na Kousa", hmmmm nergens te vinden. De rugzak was best zwaar dus we zijn twee keer naar een hoek gelopen en toen besloten om maar meteen een taxi aan te houden anders zou het nachtwerk worden. Uiteindelijk waren we na 3,5 uur op de plaats van bestemming. Yumie had het al bijna opgegeven...
We hadden een kamer in haar schitterende, moderne appartement, Yumie woonde daar ook en probeerde zich onzichtbaar te maken, maar dat vonden we toch wel jammer, juist leuk om met haar te praten en contact te hebben. We hebben dus al snel haar hulp voor het e.e.a. gevraagd en zaten gezellig bij haar aan tafel aan de pruimenwijn.
Tokio is een erg leuke, schone goed georganiseerde stad. We hebben ons de eerste dag een beetje laten verrassen door de stad, gewoon er doorheen lopen, de metro proberen te begrijpen en vooral veel om ons heen kijken.
De tweede dag zijn we er 's morgens vroeg op uit gegaan om de vismarkt te zien en als ontbijt sushi te eten op de vismarkt. De vismarkt is echt enorm groot en wat een hoeveelheid vis!! Dan te bedenken dat dat iedere dag opnieuw is, je kan je bijna niet voorstellen dat er nog vis over blijft in de zee, joekels van tonijnen, koningskrabben enz. enz. Daarna wat eten op de markt, dat was nog wel een uitdaging. Voor ieder sushi restaurantje stond een rij van tenminste 1 uur, eigenlijk wil je daar niet in staan, maar ja vis eten op de vismarkt in Tokio is misschien ook maar eens in je leven en we zagen wel een restaurantje zonder rij, maar dan ga je je ook wat afvragen. We zijn de uitdaging dus aangegaan en na een uur waarbij je in de rij weer allemaal leuke mensen ontmoet zaten we aan de sushi, heerlijk.
Daarna zijn we naar het Chiyoda Ku geweest, de tuin van het paleis. In de echte tuin kan je alleen maar komen als je een jaar daarvoor een kaartje hebt gekocht, maar dit is het oostelijke deel van de tuin en daar was de kersenbloesem net uitgekomen, dus alle Japanners waren zeer opgewonden en blij, picknick kleedjes werden op straat gespannen en allerlei groepen mensen gingen daar uitgebreid zitten eten en drinken, families, collega's en vrienden. Je wordt er echt vrolijk van, wij zitten thuis ieder jaar onder de kersenboom maar ik weet niet, het leek ineens heel bijzonder. We hebben ons zelf ook even op een zeiltje neergelegd en een drankje gedronken op de Sakura.

Ik had een vreselijke last van een jetlag, dus daarna maar even een slaapje gedaan bij Yumie, ze heeft voor ons gekookt en we hebben een gezellige avond gehad. Vooral het idee dat we straks in een gemengde sauna zitten, kreeg ze bijna een hartaanval van. Volgens haar is dat in Japan echt onmogelijk, en ze denkt dat Ton hard uitgelachen gaat worden als hij straks in zijn blootje de warmwaterbronnen in gaat. Nou ja, we zullen zien. We hebben in ieder geval erg gelachen. Verder heeft ze ons veel verteld over het leven in Japan en dat er een groot verschil in levenshouding is ontstaan na de aardbeving. Daarvoor waren we alleen maar bezig met geld verdienen en werken, nu beseffen de mensen veel meer dat er meer in het leven is en leven ze meer met hun hart dan alleen met hun hoofd, volgens Yumie.

En vanmorgen moesten we jammer genoeg weg bij Yumie en haar prachtige appartement met de nieuwste snufjes, bijvoorbeeld een wc bril die verwarmd is, alles lekker schoon spoelt daaronder en ook nog even droog blaast. Geweldig, ik wil er thuis ook één. Hier is dat vrij normaal trouwens in de meeste publieke ruimtes vind je ook deze verwennerij. Met de metro zijn we naar onze nieuwe slaapplek gegaan, een hostel met stapelbedden even wat anders, maar ook prima en ook voorzien van de hierboven genoemde wc brillen.

Vanmiddag naar het Ueno park gegaan, daar is het Sakura festival nog veel groter als waar we gisteren waren, heel veel kersenbloesem en heel veel mensen die daar zaten de drinken en eten. Vooral drinken, ze nemen het er echt van die 5 dagen.

Groetjes van ons.

• 01 April 2016 - 16:53

Germaine:

:-) leuk hoor! Veel plezier en goede reis xx

• 01 April 2016 - 17:36

Jolanda:

Wat weer een leuk verslag! En?? Tonio...uitgelachen?? Heel veel plezier verder en vooral genieten! Voor ons kan het niet snel genoeg 21 april zijn maar voor jullie mag het nog wel even duren ;-) Tot ergens in mei!! Knuffel uit een zonnig Schoorl!!! XX

• 02 April 2016 - 07:02

Ton En Loes:

Wat leuk om te lezen! Heerlijk genieten samen. Nog maar net begonnen en al zoveel indrukken.
    Mocht je de sauna in Ton?
    En zo'n voorverwarmde wc bril lijkt mij ( Loes) ook wel wat.
    Mooie voortzetting van jullie avontuur. x

• 02 April 2016 - 08:34

Jacqueline Van Opzeland:

Hoi Monique en Ton ,wat leuk om jullie belevenissen te kunnen volgen . Ik wil als jullie thuis zijn alles over die wc bril weten ,heerlijk lijkt me dat. Rook de kersenbloesem ook lekker ? Ik neem aan dat we nog horen hoe het in de sauna ging ?? ;) Veel plezier verder in Tokio . x

• 02 April 2016 - 09:15

Dick En Marianne:

Zo herkenbaar vooral de weg zoeken wij nederlanders denken al gauw hoe moeilijk kan het zijn,nu zo dus. En Ton de sauna en onzen zijn allemaal gescheiden. Een kant voor de dames en een kant voor de mannen. Geniet er van en ook zeker de Sake proeven.
    Groeten vanuit een zonnig Alkmaar

• 06 April 2016 - 10:20

Carel En Els:

Lieve Ton en Monique,

Erg naar uitgekeken naar het verslag maar het wachten waard.
    Heel leuk, jullie avontuur vooral het allemaal zelf uitzoeken zal wel weer een hele belevenis zijn.
    Maar lukt natuurlijk altijd weer als geoefende reizigers.

Kus van ons,
    Els