Sa wa dee kah! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Sa wa dee kah! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Sa wa dee kah!

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

02 Juli 2012 | Thailand, Bangkok

Chang Mai, 28-06
Toen we gisteravond thuis kwamen met de fiets, zat onze huismoeder al ongerust op ons te wachten. Niet vanwege de fietsen, maar ze was bang dat er iets met ons gebeurd was en wil nu ons mobiel tel. nr hebben voor de volgende keer. Meteen werden we uitgenodigd voor de volgende ochtend, er zouden negen monniken komen om het huis te zegenen, we werden voor de ceremonie uitgenodigd en voor de aansluitende lunch. We werden vanochtend dus gewekt door prevelende monniken die om 10:00 uur al aan de zegening begonnen, wij snel ons bed uit, onder de douche om aan te sluiten. De monniken zaten in het bovenhuis, onze huismoeder ving ons meteen op en vroeg ons ook boven te komen en vooral de fotocamera mee te nemen. We hebben de rest van de zegening erbij gezeten en zijn ook met water besprenkeld wat ons volgens mij veel voorspoed in dit leven gaat geven, in ieder geval kroop de hele familie dicht naar de monnik toe toen hij begon te sprenkelen, het moet dus wel goed zijn. Daarna eten met de hele familie, nu bleek in de familie een heuse landelijk artiest te zitten, de Thaise Elvis Presley is de halfbroer van onze huismoeder. We werden uitgebreid voorgesteld en hij gedroeg zich ook als Elvis, want hij hield de hele lunch zijn Dior zonnebril op en hij heeft natuurlijk ook een vriend in Nederland: “ Willem uit Nijmegen”. Daarna zijn we voorgesteld aan de rest van de familie en hebben we met z’n allen heerlijk Thais gegeten.
’s Middags zijn we op de brommer gestapt en de omgeving van Chang Mai gaan verkennen. Volgens de familie moesten we naar Mae Rim rijden en dan door de bergen weer terug, het was even zoeken en twee keer finaal de verkeerde kant op rijden, maar toen hadden we de route gevonden. Door de bergen langs allerlei zeer toeristische attracties waar we niet van houden, zoals de monkey zoo, de crocodile farm enz. maar de omgeving was prachtig. We kwamen ook langs een olifanten park, maar die willen we liever in het noorden bezoeken. We hebben wel olifanten gezien die weliswaar vast stonden maar er wel heel goed uitzagen. Het was een pittig ritje en om 7 uur hadden we eindelijk onze homestay weer gevonden, kris kras door Chiang Mai, vraag niet hoe we het gevonden hebben uiteindelijk zie je altijd wel weer een aanknopingspunt en anders is het gewoon een beetje met de meute meerijden.

Pai, 29-06
Vanochtend was het vroeg opstaan voor ons doen: 9:00 uur ontbijt. We wilde graag op tijd de bus hebben naar Pai, ongeveer 3 uur rijden ten noorden van Chiang Mai. Toen we hier aankwamen waren we meteen onder de indruk van de relaxedheid die hier heerst. Een echt Backpackers plaatsje waar ook vele zijn gestrand en dus een wat hippie-achtige sfeer hangt, met vele eettentjes, drinktentjes enz. enz. maar echt heel erg leuk. We willen hier 3 nachten blijven en lekker bijkomen van de drukte van de steden. We zitten in een prachtig park met allemaal bamboo huisjes die voor ons heel luxe zijn, maar het kost echt helemaal niks, lekker eten en aan de overkant een leuk kroegje en iets verderop een leuke cocktail bar. We houden het hier wel een tijdje uit denk ik. De rest van de dag hebben we wat rondgelopen, lekker liggen lezen en ’s avonds zijn we naar de cocktail bar gegaan.

Pai, 30-06
Vanochtend lekker uitgeslapen waarvan Koen altijd nog de kampioen is, lekker wezen ontbijten en verder een dagje van niets doen, beetje lezen, door het dorpje slenteren, ’s avonds eten en op tijd naar bed.

Pai, 01-07
Vandaag 4 scooters gehuurd en de buurt van Pai een beetje verkennen. Het is hier een prachtige omgeving, overal rijstvelden, heuvelachtig en vooral groen. Het plan was om naar een olifanten farm te gaan, we wisten niet precies wat we daar wilde doen, maar in ieder geval er maar eerst eens even heen. Al snel kwamen we verschillende “farms” tegen. Zo’n farm is eigenlijk meer een familie die één of twee olifanten hebben. Toen we stopte om een foto te maken werden we natuurlijk meteen aangesproken om een ritje te maken. Maar ja, wilde we dat nou wel of juist niet?? Het was een beetje een dubbel gevoel, aan de ene kant vonden we het zo zielig, aan de andere kant leek het ons ook wel weer leuk om met de olifanten de rivier in te gaan. Nou ja, eerst kijken of ze er goed verzorgd uitzagen en toen toch maar de knoop doorgehakt, een uurtje zwemmen met de olifanten. We hadden zwemspullen mee, maar in je bikini op een olifant is hier echt “not done”, Michelle en ik moesten dus een geleende korte broek en T-shirt aan, achteraf waren we er blij om want een olifanten huid is nou niet echt zijde-zacht zal ik maar zeggen. Maar het was wel heel leuk, we hadden twee olifanten en die deden er alles aan om ons eraf te gooien, dus sproeien met de slurf en schudden en alle kanten opdraaien, zodat je er echt niet op kon blijven zitten. Alhoewel hij erg veel moeite had om Michelle eraf te krijgen, Ton en ik lagen er verreweg het meeste naast en Koen wist handig op zijn knieën en dan weer languit erop te blijven maar lag toch ook zeker het merendeel in het water. De olifant waar Michelle en ik op zaten lag gewoon heerlijk een hele tijd op zijn zij in het water, kop ook onder water, alleen af en toe een slurf boven water om adem te halen. Een uur vonden we ook wel genoeg, we zaten zonder iets op de olifant, ik moest er ook niet aan denken om een uur door de jungle te lopen, pijn in onze kont.
Hierna hebben we nog wat in de omgeving rond gereden, mooie foto’s kunnen maken en genieten van het landschap. Morgen gaan we een dorp verder: Sopong, tegen de Birmaanse grens aan.
Sopong, 02-07
Vanmorgen de lokale bus genomen naar Sopong, ongeveer een uurtje rijden door de bergen, bochtje in en bochtje uit…. In de Lonely Planet staat dat er in het dorp eigenlijk niet zoveel te doen is, maar dat het bekend staat om de grotten. Er wordt dan ook maar 1 hotel aangeraden: Cavelodge. Bij het busstaion in het dorp hebben we 4 taxi motors genomen naar de lodge,ongeveer 8 km rijden. Hmmmmm de website ziet er beter uit dan de lodge, het ziet er een beetje uit als een timmerdorp, maar goed, wel midden in de busch en aan een rivier. We blijven hier twee nachten, gaan morgen een cave trekking doen langs 3 verschillende caves, ben benieuwd….
Tot zover weer,
Groeten van ons

• 02 Juli 2012 - 21:14

Germaine:

O gaaf... nu toch bijna wel een beetje jalours ;-) groetjes!

• 03 Juli 2012 - 07:57

Rob:

Weer een prachtig verhaal, familie!!
    maar..... wat moet ik me voorstellen bij : " We zaten zonder iets op de olifant" ?..........? k zie het wel een beetje voor me!!! XX
    ps. weer mooi avontuur!! Plezier!

• 03 Juli 2012 - 14:00

Lieve Mensen:

Wat weer een gezellig verhaal.
    En de gastvrijheid die jullie hebben ontvangen, altijd weer leuk.
    Grappig toch die olifanten zij doen toch precies waar ze zelf zin in hebben.
    Niet voor niets de uitspraak een olifanten huid hebben.

Geniet verder van jullie reis
    Liefs Carel en Els

• 03 Juli 2012 - 15:25

Marja, Amstelveen:

Monique, wat een heerlijk verslag om te lezen. Jullie manier van reizen vind ik erg leuk. En het eten is natuurlijk helemaal erg lekker.
    Het verslag van jullie beleving met de olifanten vond ik erg verrassend, ik wist niet dat deze dieren zo hun eigen gang konden gaan. Nog heel veel plezier met elkaar!!

• 17 Juli 2012 - 18:29

Er En Jol:

Dit verhaal had ik dus gemist!! Wat gaaf!
    Olifanten zijn toch ook best een beetje onberekenbaar....stoer hoor!