Valle del Limari - Reisverslag uit Ovalle, Chili van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Valle del Limari - Reisverslag uit Ovalle, Chili van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Valle del Limari

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

31 Januari 2011 | Chili, Ovalle

De tweede dag in Pisco wilden we graag de Paso del Aqua Negra nemen, dat is een hoge berg pas die doorloopt tot aan de Argentijnse grens. Nu kunnen wij met een huurauto niet de grens over, maar op het hoogst punt van de pas (4765 m) zouden we bevroren sneeuw formaties zien die lijken op een rijtje monniken in habijten. Maar eerst moesten we tanken, in Pisco hebben ze eigenlijk niets waar we tegenwoordig zo afhankelijk van zijn geworden: geen internet, geen banken en ook geen tankstation. We moesten dus helemaal terug naar Vicuña, ongeveer 40 km van Pisco om te tanken. Ontbijten lukte ook niet in Pisco omdat alles nog dicht was, dus tanken en ontbijten in Vicuña. Daarna zijn we de pas gaan rijden, maar na ongeveer een uurtje gereden te hebben door een landschap wat je het beste kan vergelijken met “Mordor” er was gewoon helemaal niets, alleen maar kale rotsen, kwamen we al bij de grenspost van Argentinië en konden we weer terug. Geen sneeuw formaties, geen monniken, gewoon helemaal niets. Maar de (e)lantra had het goed gehouden!
’s Avonds hadden we de tour naar het observatorium afgesproken, daarvoor moesten we nog wel even eten. Vlak naast onze cabañas was een restaurant wat toch zo ontzettend mooi in de vallei lag, of zoals een andere gast het omschreef: “in de armen van de Andes”. De eigenaresse leek me Amerikaans en was ook weer echt zo’n oude hippie. Ze had zo’n leuk paars John Lennon brilletje op en was erg enthousiast, ze schilderde ook en boven het restaurant was een expositie ruimte met allerlei kunstwerken. Liepen we gisteravond zo te zoeken naar een leuk restaurant zat die gewoon naast ons, het vlees werd op het houtvuur klaar gemaakt, we hebben heerlijk gegeten en beloofd dat we na de tour nog even een Pisco Sour zouden komen drinken.
De tour naar het observatorium was erg leuk en heel leerzaam. We kregen eerst een uitleg over ons sterrenstelsel en daarna mochten we door een hele grote telescoop kijken, de planeet Jupiter konden we duidelijk zien met 4 manen. Daarna werd het dak en de telescoop verschoven en konden we naar één ster van orion kijken, de M42, die nevel om zich heen heeft wat heel duidelijk door de telescoop te zien was. Daarna heeft de astronoom ons nog allerlei sterren laten zien door een kleinere telescoop (van Nederlandse makelij) , we konden heel goed zien dat 1 ster bestaat uit duizenden kleine sterren. De reden dat de sterrenhemel hier zo goed te zien is de geringe licht vervuiling, in Chili wordt dan ook de allergrootste telescoop ter wereld gebouwd, die gefinancierd wordt door Europa, de Chilenen mogen hier 1 maand per jaar gratis gebruik van maken. Je kan hier ook met het blote oog twee andere sterrenstelsels zien, dit lijken net twee wolkjes in de lucht, net als ons melkwegstelsel. De astronoom attendeerde ons op een heel interessant en goed computer programma: stellarium (gratis te downloaden, dus doe er je voordeel mee) een deel van de presentatie kwam van dit programma, echt leuk!
De volgende ochtend zijn we vertrokken naar Ovalle, via de Antacaca route waarvan de autoverhuurders dus beweerden dat we beter een 4WD konden nemen. Nou, ik snap hun punt nu wel, wat eer route zeg. Geheel onverharde weg en heel stijl omhoog en ook heel stijl naar beneden. Een weg van ongeveer 46 km dwars door de bergen die overigens heel droog zijn en vol staan met cactussen. Wel een hele mooie route, prachtige uitzichten, we kwamen niet verder dan de 2e versnelling en vaak in de 1e, maar de lantra heeft zich weer prima gedragen hoor. We hebben het gered, kwamen nog twee Belgische motorrijders tegen (Franstalig, geen enkele humor) die met samengeknepen billen aan het rijden waren. Soms moesten we even stoppen omdat je niet kon zien hoe de weg nou verder liep, in een 4WD zit je natuurlijk toch wat hoger en ze geneerde zich niet om na een bocht de weg gewoon in één keer naar rechts te laten draaien, spectaculair zeg maar, maar zeker te doen. Alhoewel ik denk dat meneer Budget cars dit toch niet echt goed gevonden zou hebben.
Na deze berg etappe waar we toch ruim 2 uur over gedaan hebben kwamen we weer in bewoond gebied. Dit waren van die hele kleine dorpjes, helemaal weggestopt in de Andes . Heel mooi om te zien dat de mensen zich meteen weer vestigen in een vallei waar een klein watertje doorheen stroomt en het land dan ook meteen gaan verbouwen. Ook hier weer veel druivenranken en fruitbomen, verder niet echt plaatsjes om wat te drinken of te eten. We barstte inmiddels wel van de honger want het was een uur of 4 en we hadden nog niet eens ontbeten. Ovalle is de hoofdstad van de vallei Limare, daar zijn we gestopt om wat te eten, maar het was verder geen leuke stad om te blijven. We hadden de grootste moeite de stad weer uit te komen en toen dat eindelijk na een uur rondrijden was gelukt, was Ton inmiddels zo verhit dat toen de weg zich weer in tweeën splitste hij geen zin had om dit nou weer uit te zoeken en we dus kozen voor rechtsaf, dit was dus precies de verkeerde kant. Na weer een uur rijden wisten we echt niet meer waar we waren, inmiddels waren we het autorijden wel een beetje zat geworden en spraken we af dat we zouden stoppen bij de eerste slaapgelegenheid die we tegen zouden komen en morgen maar weer verder zien. We rijden dus echt in het niets, geen huizen, dorpjes waar je in 1 tel weer uit bent en opeens zien we een bord aan de kant van de weg van een hotel: Haciende Santa Cristina. De weg af, door een dorp van niks, bij elke bouwval zei ik: “Nou, dat zal het wel zijn dan”, komen we ineens bij een prachtige oprijlaan met een hek en palmbomen aan weerszijden, de borden wezen door de oprijlaan naar achteren……………komen we hier toch bij een prachtig verblijf. Een zwembad, een restaurant, schitterende aangelegde tuin, prachtige kamers, alles in hout uitgevoerd, we wisten niet wat we zagen. Dat zal wel een smak geld kosten……..maar tot onze verbazing hoefde we maar 12 euro meer te betalen dan in Pisco Elqui en daar zaten we echt in een armzalige cabaña. Wat een weelde zeg, dit hebben we de hele vakantie nog niet gehad, dekbedjes, een mooie kamer, alles super de luxe! We besloten meteen om maar 2 nachten hier te blijven en lekker een luierdagje te pakken aan het zwembad.
Vanmorgen ging er een lammetje aan het spit en om 2 uur werden we geroepen voor de lunch, ik begin lamsvlees nu echt lekker te vinden. Er kwamen hier vandaag hele families om te lunchen en een middag aan het zwembad door te brengen. Grappig is dat ik vanavond voor ik het verslag ging schrijven even op internet keek hoe de website van hier eruit zag en er tot mijn verbazing ook hot tubs zijn! In plaats dat iemand ons dat nou even laat zien…………..zie ik het op internet. We zijn meteen gaan kijken maar in het donker konden we er niet zoveel van zien. Ha, morgenochtend krijgen we ontbijt op ons eigen balkonnetje geserveerd en dan ga ik daarna nog even de hot tubs bekijken, als ze open zijn vertrekken we lekker een paar uurtjes later. ;-)
Groeten van ons
XXX

Tip: Gefeliciteerd met je verjaardag! X

• 31 Januari 2011 - 14:39

Michelle:

Ik heb even de site opgezocht en wat ziet het er mooi uit zeg! Daar ziet Michje haarzelf ook wel liggen.....

XX

• 31 Januari 2011 - 15:16

Rob:

Even genieten morgen in een hot tub en...... wellicht zien jullie nog meer sterrenstelsels!!

mooi verhaal weer!
    xx

• 02 Februari 2011 - 19:22

Marja, Amstelveen:

Ik vind jullie reisverslag geweldig, zoveel gezien en indrukken opgedaan. Volgens mij hebben jullie bij thuiskomst heel veel rust nodig om alles te verwerken. Geniet nog goed van deze laatste dagen
    groetjes!