Uppuveli/Polonnaruwa/Sigiriya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Uppuveli/Polonnaruwa/Sigiriya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Uppuveli/Polonnaruwa/Sigiriya

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

14 Mei 2018 | Sri Lanka, Sigiriya

Uppuveli 8 mei
2 duikjes gemaakt vandaag, erg leuk om weer te duiken! De laatste duik was alweer 6 jaar geleden in Thailand, dus bij de duikschool vroegen ze of we nog een opfriscursus wilden hebben. Nou, lijkt me niet, denk dat we het nog wel weten. Het was echt leuk, eerste duik veel murenes gezien en omdat we onder een rots doken waar een tempel op stond lagen er ook veel beelden op de bodem, we hoorden dat de Portugezen deze tempel een keer helemaal leeg getrokken hebben en de zooi zo het water in gegooid hebben. Het boeddha beeld heeft ook op de bodem gelegen en volgens het verhaal is deze ooit weer eens gevonden door een Portugees, die ervoor gezorgd heeft dat het beeld weer op de tempel geplaatst werd en hij is meteen bekeerd tot het boeddhisme.
Tweede duik was een ondiepe duik tussen het koraal, erg mooi koraal gezien.
Voor morgen hebben we een snorkeltour bij het nationale park Pigeon Island geregeld.

Uppuveli 9 mei
We waren natuurlijk niet de enige toeristen die bij Pigeon Island gingen snorkelen, maar het was evengoed wel erg leuk. Zwarttip haaien gezien, twee schildpadden en verder is het toch net of je in een tropisch aquarium aan het zwemmen bent, wat een kleuren, prachtig gewoon. Wel ontzettend uitkijken dat je niet levend verbrand, we hebben ons goed in gesmeerd en t-shirts aan tijdens het snorkelen want het was zeer verraderlijk, doordat je in het water bent heb je niet in de gaten hoe snel het gaat.

Uppuveli 10 mei
Vandaag de hele dag stroomstoring in heel Uppuveli, nou wilden wij een stranddag dus hadden ook geen stroom nodig maar je ga je toch afvragen wat er nu met alle koelingen en vriezers gebeurd. Het is hier best warm en ik zag ook geen nood aggregaten of zoiets. Voor de zekerheid hebben we maar geen vlees of vis meer gegeten ’s avonds, je weet maar nooit en morgen willen we weer verder, dus kunnen geen darmproblemen gebruiken.

Uppuveli – Polonnaruwa 11 mei
Nou kan je de snelle route nemen naar Polonnaruwa of een stukje omrijden en langs de kust naar het zuiden en dan weer het binnenland in. Dat laatste leek ons het leukste, en gelukkig dat we dat ook gedaan hebben want het was echt een hele leuke route. Voor het eerst dat de weg wel iets minder was, we moesten dit keer wel goed uitkijken met gaten in de weg. Maar verder……………hele mooie route!

Polonnaruwa 12 mei
Vandaag stond een bezoek aan het tempelcomplex van Polonnaruwa op de planning. We wilden zo vroeg mogelijk want midden op de dag is het gewoon te warm voor zoiets. We hebben lang getwijfeld of dit echt gingen bezoeken want het leek ons een beetje dubbelop met Anuradhapura waar we sowieso graag heen wilden. Maar de boeken en internet gaf aan dat het echt de moeite waard was, dus toch maar weer ingepland in ons schemaatje.
De hele vindplaats is met de fiets goed te bezoeken en dat is eigenlijk ook de leukste manier. We zijn eerst naar het museum gegaan omdat daar de stad en vele tempels als maquette zijn nagebouwd waardoor we straks op de vindplaats een betere voorstelling kunnen maken van hoe het eruit heeft gezien. Deze oude koningsstad is in de 11e eeuw gebouwd, maar kwam pas echt in bloei in de 12e eeuw. We hebben er echt van genoten, grote Boeddha beelden, mooie maanstenen. Ook al zijn het voor het grootste deel ruïnes, het is toch nog heel goed te zien en voor te stellen hoe het geweest moet zijn. Het was goed dat we zo vroeg vertrokken waren, om 12 uur begon het echt heet te worden en hoefden we gelukkig nog maar 3 plaatsen te bezoeken, het was even doorbijten maar we hebben wel alles gezien, in de laatste tempel waren ook nog mooie muurschilderingen te bezichtigen, mochten we helaas niet fotograferen.

Polonnaruwa - Sigiriya, 13 mei
Weer verder de culturele driehoek in, in Sigiriya willen we de leeuwenrots beklimmen, tenminste “we”, het is meer Ton zijn idee en ik maak me grote zorgen want de trotter reisgids geeft aan dat je het kunt vergelijken met het beklimmen van de eifeltoren via de trap naar de top. Meer dan 2000 treden, ik weet dat ik me vreselijk loop aan te stellen, maar moet er even niet aan denken.
Eerst maar weer een klein stukje rijden, ongeveer 1,5 uur om op onze nieuwe bestemming te komen. We hebben geboekt bij een homestay waar vlgs de reisblogs die we volgen iedereen wild enthousiast is. Ze hebben 2 tree houses maar die waren helaas al vol, wij zitten dus in het appartement. Weer heerlijk gereden, dwars door het nationale park, kwamen we aan op de bestemming. We waren echt super verbaasd, want we hebben toch een mooi appartement, slaapkamer met een hele verdieping erbij en een terras. Lijkt mij nog beter dan in één van de treehouses, super groot en netjes! Na kennis gemaakt te hebben met onze familie zijn we nog een stukje gaan rijden en in het dorpje even wat gegeten. Intussen ook wat uitzichten gehad op de leeuwenrots, hóóg!!

Sigiriya 14 mei
Vanmorgen om half zeven opgestaan want als ik nog een kans wil hebben om de top te halen dan moet het in ieder geval niet te heet zijn. Uiteindelijk waren we er rond 8 uur, de eigenaar heeft ons in de tuktuk gebracht maar we moesten even langs school om daar eerst de kinderen af te leveren.
Nou zeg…,.,. het viel hartstikke mee, ik had me echt op het ergste voorbereid en daarom viel het zeker erg mee, maar dit ging echt redelijk makkelijk. Blij dat we vroeg waren, lekker in de schaduw en een windje erbij. Ging helemaal goed! Op de 200 m. hoge top is de ruïne te zien van een paleis, halverwege de rots zijn prachtige fresco’s te zien die we weer helaas niet mochten fotograferen. Net onder de top (nog 250 treden) is de ingang van het paleis welke de vorm had van een leeuw, de poten zijn er nog, de rest helaas niet meer. We klommen omhoog via de muil van de leeuw. Boven op de top was het uitzicht grandioos, we konden zo naar Dambulla kijken waar we een week geleden ook hebben gestaan.
Uiteindelijk waren we om 9:30 weer beneden (toptijd!) en hebben we het museum nog bezocht. Weer een mooi cultureel dagje gehad!
’s Middags begon het flink te onweren en te regenen, fijn dat we een zeer ruime appartement hebben met een ware zithoek. De stroom viel geregeld uit en de eigenaar kwam tussen ons in zitten omdat zijn telefoon niet meer werkte en hij dringend wat vragen van toekomstige gasten moest beantwoorden. Zo leuk om te merken dat het dan allemaal nog zo onzeker is wat ze doen, iedere keer onze mening vragen…. Leuk, je voel je echt meer dan een gast op deze manier.