Reisverslag Sri Lanka - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Reisverslag Sri Lanka - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Reisverslag Sri Lanka

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

14 Mei 2018 | Sri Lanka, Hikkaduwa

Tuitjenhorn 23 april 2018
Vandaag vertrokken voor onze rondreis door Sri Lanka. Na lang twijfelen toch besloten om 2 motoren te huren. Het is ons zo goed bevallen om je eigen vervoer te hebben en niet afhankelijk te zijn van bussen en trein. Nu hopen dat de regen ons niet teveel in de weg gaat zitten, want het is wel regentijd in Sri Lanka.

Hikkawaduwa 24 april
Vanmorgen aangekomen op het vliegveld in Colombo, vandaar zouden we met een taxi opgehaald worden en meteen doorgaan naar Hikkawaduwa, zo’n 140 km langs de kustlijn naar het zuiden. Maar al wat er stond, natuurlijk geen taxi van ons guesthouse (what’s new?). Goed, wel een zeer vriendelijke taxi eigenaar die ons natuurlijk voor hetzelfde geld wel even naar Hikkawaduwa wilde brengen. Het was meteen een aardig temperatuurtje in Sri Lanka, even wennen aan de warmte….Maar aangezien we eerst 3 dagen lekker op het strand wilde liggen komt dat heel goed uit.
Na ongeveer 2 uur kwamen we aan bij ons guesthouse, een prachtige kamer op de bovenste verdieping met uitzicht op zee, alhoewel je dan wel over een dak heen moest kijken, maar we konden de zee wel zien.

Hikkawaduwa – Galle 26 april
Vandaag een dagje met de trein naar Galle geweest. Een leuke oude stad met een Nederlands fort wat dienst deed als belangrijkste handelshaven in 1640 , binnen het fort zie je nog veel Nederlandse invloeden terug. Het fort is een soort stenen stadswal aan zee, daarbinnen is de oude stad met veel witte huizen en winkels en restaurantjes enz. We hebben een wandeling op de wal gemaakt van ong. een uur en daarna binnenin wat straatjes doorgewandeld. Leuk om te zien, niet echt heel bijzonder. Toevallig kwamen we nog terecht bij de black gate, een oude Nederlands opslagplaats van kruit.
De gids vertelde ons ook dat het fort de tsunami in 2004 goed had doorstaan, het fort heeft het water kunnen afremmen waardoor een groot deel van de stad beschermd is gebleven.
We gingen met de bus terug en wisten meteen waarom we ook alweer zo blij waren met straks ons eigen vervoer. Ten eerste is de trein natuurlijk nooit op tijd en in de bus krijg je hetzelfde gevoel als sardientjes in een te klein blikje, om over de rijstijl van de chauffeur maar helemaal niet te praten. We weten meteen dat we straks goed uit moeten kijken voor de bussen, want als die willen inhalen doen ze het gewoon en de tegenligger zoekt het zelf maar even uit.

Hikkawaduwa – Mirissa 27 april
Koningsdag! Tot onze verwondering kwamen op precies de afgesproken tijd de motoren aan. Ze zijn op zijn zachts gezegd niet hagelnieuw, maar dat geeft niks. Hoeven wij ook niet bang te zijn voor een extra beschadiging. We moesten eerst nog even naar een garage om de garmin goed aangesloten te krijgen (kosten: 1 euro) en toen konden we op weg. Naar Mirissa is niet ver, maar Ton had een mooie route op de garmin uitgezet via mooie rustige weggetjes door het binnenland.
Het was erg zoeken naar ons hotel en zolang je rij heb je niet zoveel last van de warmte, maar als je aan het zoeken bent dan is een motorjas, handschoenen, lange broek, helm enz. echt heel heet….