Kakuma - Reisverslag uit Kakuma, Japan van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Kakuma - Reisverslag uit Kakuma, Japan van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Kakuma

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

09 April 2016 | Japan, Kakuma

Vanuit Nagano zijn we richting het zuiden verder de bergen in gegaan, onze Ryokan lag midden in het onsen gebied. Allemaal kleine dorpjes om de warmwaterbronnen heen. Het regende behoorlijk onderweg waardoor we weer niet echt van het uitzicht konden genieten. Onderweg zijn we nog even gestopt in Matsumoto waar het oudste kasteel van Japan staat, gebouwd in 1593, een houten kasteel van vijf verdiepingen en nog erg goed bewaard gebleven.

Einde middag kwamen we aan in onze traditionele japanse ryokan waar we 's avonds een echte Japanse maaltijd kregen van vijf gangen. Heerlijk, heel goed verzorgd en peperduur, maar dat mag ook wel een keertje.

De volgende dag zijn we naar Gokayama gereden waar we nog oude traditionele agrarische woningen konden vinden, de zgn. Gassho-zukurihuizen. Tja, wat zal ik ervan zeggen, het waren authentieke huizen, maar een zeer hoog Volendam gehalte. Daarna zijn we naar Takayama gereden waar een groot deel van de stad nog uit de Edo periode stamt. Erg mooi, allemaal houtbouw met grote schuivende delen. Maar ook hier erg toeristisch, ik miste sfeer het was gewoon een beetje saai. Niet alles was open en er was verder weinig te doen.

We hadden nog een dag in Shin Hotake die we goed wilden besteden. Bij de voorbereiding hadden we alleen niet gerekend op de hoeveelheid sneeuw wat nog op de bergpassen lag. We konden dus niet verder naar het noorden, want daar lag nog echt heel veel sneeuw. We hebben daarom besloten om in de buurt te blijven en te genieten van de vele warmwaterbronnen in de buurt. Misschien is het leuk om naar een hele luxe onsen te gaan. In de brochure vonden we een gemengde (!) buiten onsen in de buurt. Prachtig gelegen hoog in de bergen met een buitenbad die melkachtig gekleurd was door de zwavel. Het zonnetje scheen volop we mochten inderdaad samen in het buitenbad, het water was zo wit dat je er niets doorheen kon zien. Er zaten hoofdzakelijk mannen in, maar ook een blote Japanse dame en een dame die een handdoek om zich heen gewikkeld had, maar die hadden wij niet bij ons, dus: hupsakee!

Gezellig gedoe in zo'n onsen, toen ze hoorden dat we nederlanders waren, werd er meteen een koppeling gemaakt met Anton Geesink, nu kunnen jullie raden wat de gemiddelde leeftijd was in het buitenbad ??

• 14 April 2016 - 23:08

Kolanda:

Heej daar samen!Dat is even lekker relaxen daar! Doen jullie goed! Nog een weekje dan zitten wij aan de andere kant van de oceaan! Wat een vooruitzicht! Nog even een paar drukke dagen en dan de lucht in!
    Geniet nog maar lekker van alles wat jullie daar zien en tegenkomen. Fijn dat wij weer mee kunnen genieten.

Liefs uit Schoorl xx