phongh Nha 2 - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu phongh Nha 2 - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

phongh Nha 2

Door: monique

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

25 Februari 2015 | Vietnam, Phong Nha

Door naar Phong Nha, weer 200 km verder. We zijn nu echt toe aan een break, even en dagje rust dus het plan is 2 nachten. Dat lukt makkelijk! Wat is het hier leuk!! We hebben een prachtig mooie rit gereden en we zitten nu in de bergen in Phong Nha in een heerlijke homestay bij een jong stel die net twee weken geleden dit geopend hebben. Hier is veel te doen, vooral de grotten zijn hier wereld beroemd, de grootste grot ter wereld is hier en staat op de wereld erfgoedlijst, in die grot past een boeing 747 en kunnen 3 helikopters tegelijk in vliegen, onvoorstelbaar groot. Om bij de grootste grot te komen moet je 6 dagen lopen, heb je 16 porters nodig en aangezien er een gelimiteerd aantal toeristen per jaar in mogen kan je het alleen maar georganiseerd doen, kosten: 3000 dollar. Dat hebben we dus maar niet gedaan, wij zijn vandaag naar de paradise cave en naar de dark cave gegaan, een hele leuke tour van 1 dag met een hele leuke groep mensen. Paradise cave was echt het paradijs, wat ontzettend groot en wat mooi en dan te bedenken hoeveel tijd het gekost heeft om het te laten zijn wat het nu is, daar wordt je echt stil van. Wij zijn al ongeduldig als een e-mail niet binnen een seconde verstuurd is en dit....... miljoenen jaren heeft dit geduurd en is al ontstaan toen er nog geen mensen waren, het zet alles weer even in een ander perspectief.
De tweede grot die we bezochten was de mud cave of de black cave. We kwamen aan bij een soort survival terreintje met zip lines, kano's en allerlei zwem en spring mogelijkheden. Dus badpak aan, helm op en zwemvest aan, eerst met de zipline naar de overkant van de rivier, best leuk, aan het eind heb je wel een beetje het idee dat je te pletter slaat, maar er staan een paar sterke vietnamese jongens die je nog net op tijd afremmen. Daarna een klein stukje zwemmen en toen mochten we de zwemvesten uitdoen en de grot in wandelen. Wat hebben we daar gelachen zeg, we liepen al glibberend met alleen op onze hoofd een lampje door de spelonken van de grot, het werd al modderiger en glibberiger, en het laatste stuk gleden we zo een flink modderbad in. Daar stonden we met ong. 20 mensen te gieren van het lachen, in het donker dus hè, alleen maar hoofdlampjes. Toen moesten we van de gids de lamp even uit doen om de stilte van de grot te ervaren......Ton en ik spraken meteen af dat als het donker zou zijn we de hele groep even zouden verwennen met een modder gevecht. Het laatste lampje ging uit en we begonnen toch een modder omhoog te gooien, iedereen deed meteen mee en het werd 1 gillend modder gevecht, we hebben zo ontzettend gelachen, vooral degene die in het midden stonden moesten het ontgelden, van een jongen was zijn bril 1 moddermassa geworden, "I have a slight problem with my vision", merkte hij droogjes op. Daarna konden we ons lekker schoon spoelen in het watertje in de grot. Met de kano weer terug en toen nog even in het water gezwommen en nog wat kleine zip lines gepakt, wat bij mij niet zo goed afliep, ik glipte weg met mijn handen en kwam plat op mijn rug in het water terecht, gelukkig moesten we de zwemvesten om en viel de pijn daardoor mee, maar ik heb zeker nog een week last van mijn nek gehad door de klap.
Koen heeft die avond nog een hele gezellige avond gehad met een deel van de groep bij het hostel, en wij zijn gaan eten bij de Farmstay, de eigenaren van deze homestay hebben Phong Nha echt op de kaart gezet en zijn ook eigenaar van het hostel en zeer bevlogen met de lokale bevolking.

Groeten van ons!

• 25 Februari 2015 - 10:06

Carel En Els:

Lieve Monique en Ton,

Was net van plan een "prive"mailtje te sturen met de vraag waar jullie uithingen.
    Maar gelukkig kwam er een berichtje.
    En wat voor berichtje, heel gezellig met veel lol.
    groot gelijk dat jullie nu even rustig aan doen en genieten van alles om je heen, alhoewel rustig aan is nu ook weer niet het juiste woord wanneer wij alle aktiviteiten lezen die jullie ondernemen.

Hier in nederland gaat het zo zijn gangetje nog steeds geen echt winter, maar wordt ook niet meer verwacht.
    Overal zie je bomen al weer uitlopen, en de crocussen hun kopjes opsteken leuk hoor.

Liefs carel en Els

• 25 Februari 2015 - 11:01

Erwin En Jolanda:

Wat een mooie verhalen! Dat doet je echt meeleven! Dit is weer echt genieten en weer een prachtige reis op jullie al lange lijstje! Wij zijn benieuwd naar jullie verdere verhalen en zeker prachtige foto's!!

Hier alles goed, nu vakantie en dus klustijd maar dat moet ook op z'n tijd.
    Spreek jullie snel, geniet nog van deze weken!!

Liefs xx