Grizzly Bear - Reisverslag uit Hyder, Verenigde Staten van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Grizzly Bear - Reisverslag uit Hyder, Verenigde Staten van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Grizzly Bear

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

06 Augustus 2009 | Verenigde Staten, Hyder

We zijn gisteren aangekomen in Stewart, dat ligt vlakbij Hyder in Alaska. Omdat het leuk is om ook Amerikaans vlaggetje erbij te krijgen heb ik daar ons puntje nu geplaatst.

De highway naar Stewart is lang en heeeeeeeeel rustig, we zijn in de 195 km maar 1 motor tegen gekomen en 1 auto. Maar het gebied is weer echt prachtig. Als je van de Alaska highway afslaat richting Stewart kom je weer langs allerlei Gletchers met ijskappen van echt wel 50 mtr. hoog, een prachtig gezicht. Je begrijpt het eigenlijk niet want de temperatuur is echt warm en toch blijft dat ijs liggen. Het zal wel komen door de vochtigheid en de koude nachten denk ik. Door al die gletchers zijn er overal watervalletjes en stroompjes wat het nog mooier maakt. Wat is de wereld toch mooi.......

Aangekomen in Stewart waren we toch wel wat verbaasd over het primitieve western dorpje hier. We wanen ons echt in de film " once upon a time in the west", echt geen kip op straat en je verwacht ieder moment een vuurgevecht vanaf de dakan ven de huizen. Allemaal van die houten gebouwtjes met een paar van de cowboys buiten, leuk hoor. Helemaal niet wat we verwacht hadden hier in Canada. In Hyder is het mogelijk nog primitiever. De grens overkomen is geen enkel probleem, Al Quado moet gewoon hier over de grens gaan, ik heb geen Amerikaanse beambte gezien en je dan te bedenken dat je op het vliegveld je schoenen uit moet doen, hier staat niets en niemand.

In Hyder kan je de Grizzly bear zien vissen in de zalm rivier. Dat was echt schitterend om te zien. Aan die rivier is een soort houten vlonder gemaakt waar de toeristen op kunnen staan. Hieronder is het zalmriviertje waar de zalmen hun laatste reis hebben voltooid, in deze rivier waar ze geboren zijn komen ze aan het einde van hun reis weer terug, veranderen ze weer in zoetwatervissen, en leggen hier hun eitjes en gaan dan dood, omdat hier geen voedsel voor ze is.
Het is dus een makkelijke vangst voor de beren, in het hele ondiepe water spartelen de zalmen echt rond.
Goed, wij waren geadviseerd om om ongeveel half 7 te gaan kijken voor de meeste kans op beren, maar omdat het zo warm was bij de tent zijn we eerder gegaan. We stonden er nog geen 10 minuten toen er een jonge grizzly uit de struiken kwam die midden in het riviertje ging staan en daar echt zo'n kwartier zichzelf uitgebreid stond te krabben en probeerde een visje te vangen, alhoewel hij niet zo'n hele goede visser was, want hij ving niets. Maar we hebben echt uitgebreid foto's kunnen maken en hem van alle kanten kunnen bekijken. Na het vissen slofte hij zo leuk gewoon stroomafwaarts de rivier af en verdween weer uit zicht. Daarna zijn we nog tot half 8 gebleven want er stond een hele fotoclub opgesteld die alle camera's (de ene telelens nog groter dan de ander) gercht hadden op een meerjte waar de grizzly's normaal in zwemmen. Maar vandaag blijkbaar niet, we hebben het na een uur wachten opgegeven.
Gisteravond hebben we heerlijk gegeten in 1 van de twee restaurantjes die hier is en vandaag houden we een luier dagje op de camping, alhoewel we daar wel opgevreten worden door de muggen, Koen heeft denk ik wel 50 muggenbeten op zijn voeten.
Misschien vanmiddag nog een keer naar de beren maar daar zijn we nog niet uit. Koen vond het prachtig om te zien, maar een uur wachten vindt hij helemaal niets dus we zien wel.

Verder is hier zat te fotgraferen, het ziet er allemaal zo gedateerd uit, Ton ontdekt net in dit hotel dat er boekjes verkocht worden uit 1991 met hoe een vis te vangen. Er staat een foto op uit 1983, we gaan echt terug in de tijd.
Het is een hele kleine gemeenschap, het ene restaurant maakt de soep voor het andere restaurant en ga zo maar door. We zijn hier net een dag en ze herkennen ons al en worden vriendelijk goedemorgen gewenst. Echt grappig en echt niet verwacht.
Ik zal proberen om de volgende keer een foto van de beer te plaatsen.

Heel veel groeten van ons vanuit Alaska!

• 07 Augustus 2009 - 18:02

Linda:

He

Wat geweldig allemaal.Erg leuk om te lezen. Weer een land erbij op ons lijst.... straks kunnen we echt niet meer kiezen.
    Ben erg benieuwd naar de foto's.
    Heel veel plezier nog.
    Gr Linda

• 07 Augustus 2009 - 22:09

Er En Jo:

Hi there.....

Vandaag zijn Yvonne en je vader langsgeweest Monique! Wat een schatje zeg Elise...Ze waren samen aan het fietsen en kwamen spontaan even langs! Heel leuk! Alles goed hier, de laatste dagen heerlijk weer en vandaag iets minder warm. Wij zijn nog niet helemaal bijgekomen van ons vakantie gevoel, m.a.w.: we doen eigenlijk zeer weinig....heerlijk....maar er wacht nog zoveel....
    Alles goed daar in dat verre Alaska?? Waar blijft die foto van die beer.....????

Groetjes van ons xxx

• 08 Augustus 2009 - 09:31

Marianne Rijs:

Geweldig weer jullie verslagen nu pas alles gelezen,tijdje niet achter de computer gezeten.Ja dit land staat ook nog op ons lijstje en we twijvelen over een gewone auto of een camper die laatste is wel erg duur.Veel plezier nog en ik kijk uit naar het volgende avontuur.Ja Monique gek dat wij altijd verrast zijn door service en vriendelijkheid in andere landen elk jaar ondervinden wij dit ook maar het komt omdat in nedeland we compleet doorgeslagen zijn in onbeschoft gedrag,alles moet maar mogen en kunnen. Veel plezier nog groetjes Dick en Marianne

• 11 Augustus 2009 - 17:38

Er En Jo:

Nou zeg, er mag nu wel weer eens even een "teken van leven" op jullie site staan hoor! Loopt Alaska zó achter??

Laat snel wat van jullie horen! Wij zijn erg nieuwsgierig naar jullie verhalen!

Groetjes uit Schoorl!!