Icefield Parkway - Reisverslag uit Jasper, Canada van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Icefield Parkway - Reisverslag uit Jasper, Canada van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Icefield Parkway

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

01 Augustus 2009 | Canada, Jasper

Hi there!

Vandaag zijn we aangekomen in Jasper. Vanmorgen zijn we vertrokken uit Lake Louise, we hebben uitgeslapen totdat we gewekt werden door een eekhoorn die naast ons hoofd als een wekkertje tekeer ging (half 9, mooie tijd).

Vanaf Lake Louise tot Jasper is 220 km. We hebben hier ongeveer 3 uur over gedaan over een prachtige route, de icefield parkway. Wat een prachtig gebied met veel gletchers en mooie uitzichten. We zijn dan ook een paar keer uitgestapt om een foto te maken, maar het is in een beeld gewoon niet te vangen wat je hier ziet. Enorme dikke ijskappen op de toppen van Rockies, prachtig gewoon. Ook wemelt het hier van de bergmeertjes, het ene nog mooier dan het andere. En de begroeiing in de berm is al een foto op zich waard.

Gisteren zijn we naar Lake Louise geweest. Toen ik 17 was en ook op vakantie in Canada had ik me al voorgenomen om ooit hier eens naar toe te gaan. Nu was het 30 jaar geleden waarschijnelijk nog onbestorven, nu is het echt super toeristisch, maar toch zeker de moeite waard. We hebben net als alle andere toeristen gewoon een kano gehuurd en een uurtje op het meer rond gedobberd. Daarna zouden we nog een klein tripje in de buurt gaan maken maar dat liep uit op een auto tocht van anderhalf uur omdat we ergens een afslag gemist hadden en probeer dan nog maar eens van de highway af te komen.... We hebben dus Yoho park ook helemaal gezien.

De camping die we in Lake Louise hadden was veel luxer als die we in Banff hadden, maar ik dacht eerlijk gezegd dat het hier wel een soort Disney world zou zijn wat campings betreft, maar dat is echt niet zo. De campings zijn zeer sober, 1 douche gebouw op de hele camping is al luxe en van een winkeltje of restaurantje is al helemaal geen sprake. Eigenlijk wel goed en ook lekker rustig. De camping in Banff was zeg maar Eco, de camping in Lake Louise had een warme douche. Daar hebben we dan ook maar flink gebruik van gemaakt want het zou wel eens een paar dagen kunnen duren voordat we weer kunnen douchen.
De tent voldoet prima, bij iedere kampeerplaats mag je een kampvuurtje maken en dat houdt voornamelijk Koen lekker bezig. Electriciteit of iets dergelijks is op geen enkele camping in het nationale park aanwezig.
Wij vinden het heerlijk en we hebben ook zeker niet meer nodig dan een rustige slaapplaats.

In Banff hebben we trouwens onze eerst beer gezien. Een zwarte beer, alleen het fototoestel zat onderin de tas en voor we die te pakken hadden was hij natuurlijk al weer verdwenen. Maar hij telt wel...!
Verder loopt de wildteller op, met twee wapiti's en nog meer hertjes en geiten die we al niet eens meer op de foto zetten. Gisteravond zijn we naar een voorstelling geweest waarin werd uitgelegd hoe ze nu bezig zijn om het berenbestand in leven te houden. Er wordt hard gewerkt aan Wild crossing punten over de high way heen en eronder door. Het lijkt erop dat dit heel succesvol is, veel dieren maken er gebruik van en het aantal ongelukken waarbij mens en dier betrokken waren is met 90% gedaald. Goed voor de arme grizzley's en zwarte beertjes, die toch telkens maar weer in moeten leveren in hun leefgebied.

Vandaag dus in Jasper aangekomen. Nu wisten we wel dat het hier druk zou zijn, maar zo druk hadden we nou ook niet verwacht. Alle campings zitten vol en ook de lodges zitten vol. We zijn ook nog 30 km doorgereden, maar zelfs daar zit alles vol. We zijn dus toch maar op de "overflow" camping gaan staan. Dat is een soort noodkampeerterrein wat echt SUPER ECO is. Er is helemaal niets, je moet zelf een plekje maken tussen de bomen en je mag hier max. 1 nacht blijven staan. Nu waren we toch niet echt van plan om langer te blijven dus prima voor 1 nachtje. Voor morgen hebben we een rafting afgesproken door de Sunwapta river. Daarna rijden we door richting St George en zijn we het nationale park van Banff & Jasper uit.

Jasper is een heel toeristisch plaatsje waar tijdens de winter waarschijnelijk van alles te doen is, maar nu niet echt zo heel veel.

• 13 Augustus 2009 - 10:43

Marianne En Jasper:

Leuk, een plaatsje dat Jasper heet. Jasper wil er meteen ook een keer heen!!!!! en zo te lezen moeten we dat maar eens doen.
    Jasper vond het erg leuk een kaart van jullie te krijgen met die prachtige beer er op. Thanks.
    Nog veel plezier daar.
    groetjes van ons uit Koedijk