Donder en bliksem - Reisverslag uit Campo Grande, Brazilië van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Donder en bliksem - Reisverslag uit Campo Grande, Brazilië van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Donder en bliksem

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

03 Augustus 2008 | Brazilië, Campo Grande

Het is echt prachtig in de Pantanal, we hebben hier al meer dieren gezien dan in de Amazone, het is een uniek natuurgebied waar heel veel dieren leven. Ook Jaquars, wolven, pantanalkat enz. enz. Echt een aanrader voor mensen die hier van houden (Marcel?) of erg van vogels houden (Pap?) ze zijn hier echt in alle soorten en maten, prachtige amazone papegaaien en hyacintpapagaaien, verder ook nog prachtige grote vogels een soort ooievaar met een rode nek grootte 1.50 mtr en kunnen zo´n 60 jaar oud worden. ´s morgens werden we wakker gekwetterd door "karakara´s en groene agapornissen (mini papagaaitjes), ook zitten er allerlei roofvogels met een flinke spanwijdte, de bruine havik en de zwarte havik. We hebben ook toekans, spechten en ik weet de namen niet van al die soorten vogels in de meest prachtige kleuren, ook nog een heel klein knalrood vogeltje waar ik de naam ook van vergeten ben. Thuis maar even een boekje kopen over de vogels in Pantanal, hadden ze hier jammer genoeg niet.

Ik had al geschreven dat we de eerste dag paard hadden gereden en ´s middags hadden gekanoed, de tweede dag zijn we ´s morgens eerst een wandeling gaan maken. Maar ja, als je wandelt dat zie je meestal niet zoveel dieren, de apen zitten waarschijnelijk vanuit de bomen ons te bespieden, maar wij hebben er geen één gezien. In de middag gingen we een safari doen met een Jeep. Nu zag de lucht er al dreigend uit, maar ja, we zijn echt Nederlanders, dus een regenbuitje kan ons toch niet deren. Nou,..... dat hebben we geweten. Halverwege de safari werd de lucht echt heel dreigend, er hing een donderbui die echt zowat op zijn kop omrolde. Toen die los begon te barsten zaten Ton en Koen onder heb bankje in de achterbak van de jeep (helemaal open, alleen een dakje), Martijn probeerde Michelle te beschermen en werd getorpedeerd door hagelstenen en ik zat.......voorin de truck naast de chauffeur... maar dat was ook spannend, want ik moest het raampje aan de binnenkant condens vrij houden :-) :-). Er was ook een chinees stel met ons mee, de dame zat naast mij in de cabine van de truck en haar man wist ook niet waar hij kruipen moest. Ze waren allemaal nat tot op de onderbroek en ze liepen te soppen in de schoenen. De safari werd dus wat abdrupt afgebroken. In de avond konden we dan nog wat inhalen met een nacht safari. Weer in de jeep en de gids had een grote lamp mee, als ze daarmee rond scheen dan zie je heel gemakkelijk de ogen van de dieren oplichten. Zo zagen we in een riviertje wel 25 paar ogen oplichten van de kaaimannen. Ook zagen we een keer een hertje, maar om het extra spannend te maken dachten we dat het een katachtig dier was, maar om eerlijk te blijven: het was echt een hertje. Later zagen we er nog een paar. Toen of de duvel ermee speelde viel de Jeep uit en deze had geen startmotor, dus moest hij aangetrokken worden. Stonden we daar in het stikkedonker in the middle of nowhere, natuurlijk begon het toen ook nog te regenen. Leuke avond safari. Uiteindelijk is de jeep m.b.v. een andere jeep weer aan de gang getrokken en moesten we weer het avontuur onderbreken, want ze waren bang dat het nog een keer zou gebeuren. ´s nachts vlakbij de hotelkamer nog wel een gordeldier gezien, lief.........

Vanmorgen zijn we nog een keer wezen paardrijden en daarna moesten we al snel weg omdat door de regen de wegen heel slecht zijn geworden. We moeten vannacht onze vlucht halen vanuit Campo Grande naar Foz Ignazu waar we vervolgens 3 nachten blijven.

Verder gaat het erg goed met ons, we hebben het erg naar onze zin en met z´n vijven gaat het ook erg goed! Heerlijk om nu nog even helemaal als compleet gezin verder te gaan.......

• 04 Augustus 2008 - 02:15

Isabell:

Hallo,
    Wat leuk dat jullie het leuk hebben. Wij hebben het ook erg leuk gehad. Maar morgen gaan wij weer naar Nederland.

xxx- Isabell

• 04 Augustus 2008 - 13:22

Gerda:

w.s zou ciaran ook wel verschrikkelijk genoten hebben van alle vogels die jullie op je reis hebt gezien! toen ik hem vertelde van de condors met een spanwijdte van ong.3 meter vond hij dat ook geweldig.jammer Chelle dat jullie VERKERING al zo vroegtijdig is afgelopen,snik snik.(ik weet niet meer hoe ik een gezichtje met lach moet plaatsen). het is dus een grapje he Martijn.doeoeoeg

• 04 Augustus 2008 - 21:07

Govert:

Monique, Mariatie is op 3-8 bevallen en alles is goed gegaan. Nog heel veel plezier de komende dagen.
    Groeten, Govert

• 06 Augustus 2008 - 13:43

Ciska Jonk (Midgard):

Leuk om jullie verslag te lezen, zeker de verhalen van Peru. Herkenbaar. Een compliment voor de schrijver. Als jullie foto's willen van de zeeleeuwen/pinquins enz., dan heb ik die wel. Het ga jullie goed.
    Groetjes van Ciska

• 06 Augustus 2008 - 20:26

Marianne Rijs:

Ja luitjes wat is het mooi daar he, voor ons is het al weer 6 jaar geleden dat we daar waren.s'nachts met een kano en zaklamp kaaimannen spotten en terug varen in het stikkedonker en dan de weg vinden door de sterren.En al die prachtige vogels om nooit te vergeten. Fijn dat jullie nu compleet zijn nou ja op de hond na.Nog veel plezier groeten van Dick en Marianne