Mad Max & co - Reisverslag uit Nazca, Peru van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Mad Max & co - Reisverslag uit Nazca, Peru van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Mad Max & co

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

12 Juli 2008 | Peru, Nazca

Vanmiddag zijn we aangekomen in Nazca vanuit Ica.

In de nacht woensdag op donderdag zijn we met de bus van Huanchaco naar Lima gegaan. Dit was een rit van ongeveer 9 uur. We hebben er niet echt voor gekozen om nachtbussen te nemen, met name vanwege Koen. Het is erg vermoeiend en je moet maar hopen dat je een beetje kan slapen. We hadden wel een hele luxe plaats, helemaal voorin op de bovenste verdieping, dus veel beenruimte. Maar toch, het viel Koen niet mee. We hebben wel geslapen, maar hij was stik chagerijnig toen hij wakker werd. In het hotel is Koen dan ook meteen zijn bed weer ingedoken, wij hebben eerst ontbeten en zijn toen ook gaan slapen. Om ong. 1 uur werden we allemaal wakker en zijn we Lima ingegaan. We zaten in de wijk Miraflores, een leuk deel van Lima, met veel restaurents, winkels e.d.. We zijn ook even bij onze touragent langs geweest in Lima, altijd makkelijk als je elkaar zo vaak telefonisch spreek om elkaar dan even in levede lijve te zien, echt een goed buro trouwens, ze staan aldoor meteen voor ons klaar. Daarna met de taxi naar de Plaza des Armes gegaan, wat helemaal aan de andere kant van Lima ligt. Op de terugweg zaten we in een knoert van een file. Het verkeer zat helemaal muurvast, we stonden ongeveer 50 minuten helemaal stil. Toen het weer begon te rijden bleek dat we nog geen 150 mtr. van het hotel zo lang stil hadden gestaan.... lekker slim. Maar ja, in het donker stap je ook niet zomaar uit de taxi als je niet goed weet waar je zit.

De volgende ochtend werden we al om 4 uur opgehaald want om 4.30 uur vertrok de bus naar de eilanden Las Bolestas. Deze eilanden worden ook wel de poor man Galapagos genoemd, speciaal voor de mensen die een echte reis naar de Galapagos niet kunnen betalen. Op deze eilanden is een groot deel van de dieren te zien die ook op de Galapagos eilanden te zien is. We werden bij de bus al meteen opgewacht door een reisleider en we konden onze bagage even stallen in een plaatselijk eettentje. Goed, alle spullen die we nodig hadden dus even uit de tas halen, zoals een fototoestel...... paniek!! Het fototoestel was nergens te vinden, waarschijnelijk laten liggen in het hotel in Lima!!! De reisleider beloofde om te bellen naar het hotel, maar de boot lag op ons te wachten, we moesten nu dus echt mee, dan maar zonder fototoestel. Wat we op die eilanden gezien hebben was echt heel bijzonder, ten eerste zwommen er al meteen een aantal dolfijnen om de boot. Op het eerste eiland zagen we al meteen zeeleeuwen, pelikanen, black foot boobies, red foot boobies en allerlei andere vogels. Ook heel veel pinquins, allemaal van heel dichtbij, we konden de zeeleeuwen echt bijna aanraken (wat natuurlijk ten strengste verboden is). Maar echt schitterend om te zien. Eens per 4 jaar wordt de guano (vogelpoep) van de rotsen afgehaald en geexporteerd, dit is een hele goede meststof voor in de landbouw. Peru is de grootste exporteur van die goedje. Zonde dat we geen foto´s konden maken...
Daarna werden we de bus weer ingeduwd en gingen we naar Ica. Toen we daar aankwamen hadden we echt het idee van wat we daar nou in godsnaam moesten doen, zo midden in de woestijn. Maar hoe dichter we bij het hotel kwamen hoe mooier het werd. Het hotel ligt in een oase midden in de woestijn omringd door hele hoge zandduinen waar je vanaf kan surfen met een snowboard. Nadat we even geslapen hadden hebben we een tour gemaakt met de plaatselijke touroperator. We gingen met een buggy (zo´n kar á la Mad Max, een V8 chevrolet) door de duinen heen, nou ik kan wel zeggen SCHEUREN!!! Hij vloog echt de duinen op en dan heel stijl weer naar beneden, het leek wel een kermisattactie, we zaten dan ook flink vastgesnoerd in 3 punts gordels. Koen vond het echt schitterend en bleef maar gillen: dit is écht leuk!!. Bij de eerste stop mochten we allemaal op ons buik op het snowboard de zandduin afglijden. Na iedere stop werd de zandduin hoger en wij al manser, op een gegeven moment lagen we echt op ons buik een flinke stijle helling (70 graden) af te glijden. Koen wilde ook graag staand, maar dat mocht niet van de reisleider. Het was al spectaculair genoeg. Echt schitterend was het daar , waar je keek waren zandduinen echt kilometers lang. Zo stel je de woestijn echt voor als kind. Na het zandsurfen gingen we nog naar een bijna opgedroogde oase en daarna via een spectaculaire rit naar een plek waar je de zonsondergang heel mooi kon zien. Echt prachtig allemaal.
Ons fototoestel lag dus idd in het hotel Lima en wordt nu via een touringbus naar het hotel in Arequippa gebracht, allemaal geregeld door onze aardige agente in Lima. Zo zie je maar, toch wel fijn dat we even bij haar langs gegaan zijn.
We hebben in Ica maar een wegwerpcamera gekocht om toch alles nog vast te kunnen leggen.

Vanmiddag zijn we aangekomen in Nazca en morgenochtend gaan we een overflight maken over de Nazca lijnen, om 8 uur worden we van het hotel opgehaald.

Verder alles goed met ons, veel groeten!!!

• 13 Juli 2008 - 08:15

Miriam Van Schaijk:

Hey Monique en family,
    Erg leuk om jullie avonturen te volgen en zeker omdat het voor mij zo herkanbaar is, Lima, de bolestas eilanden en de rit door de zandduinen. Ik ben benieuwd hoe jullie de Nazcalijnen vinden. Nog heel veel plezier daar.
    Groetjes Miriam

• 13 Juli 2008 - 10:05

Marianne Rijs:

Het is echt genieten met jullie en dan je fototoestel gewoon terug krijgen moet je op sloterdijk proberen dan ben je het al kwijt ook al zit je hand er nog aanvast.Veel plezier verder.