Sigiriya/Anurahapura/Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Sigiriya/Anurahapura/Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Sigiriya/Anurahapura/Negombo

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

17 Mei 2018 | Sri Lanka, Negombo

Sigiriya – Anuradhapura 15 mei
Na de flinke onweersbui en de regen had mijn motor een beetje opstartproblemen, uiteindelijk wilde hij helemaal niet meer starten. O jee, wat nu?? Maar Ton wist raad, even een dopsleutel erbij, twee tikjes tegen de startmotor en jij deed het weer! Tochtje naar Anuradhapura was maar 2 uurtjes rijden, we hadden een hotel met zwembad uitgekozen want daar waren we nu toch wel weer aan toe, bovendien is het echt een stuk warmer in het binnenland en dan is het lekker als je wat kan afkoelen. Onderweg 2 slangen tegen gekomen, 1 echt wel grote, en 1 cobra die schrok zo van mij, dat hij naar Ton toe zijn nek begon op te zetten en naar z’n broek begon te happen.

Anuradhapura 16 mei
Om voor de warmte uit te zijn hadden we al vroeg een tuktuk met chauffeur laten komen om ons naar de vindplaats te brengen. Ik had gelezen dat deze vindplaats zeer uitgebreid is over ongeveer 10 km en dat je het op de fiets moeilijk zou kunnen vinden. Bovendien is er zoveel te zien dat je dan wel 3 dgn bezig zou zijn. We hadden dus iemand nodig die kennis heeft en ons door de high lights heen sleurt. We hebben een hele leuke dag gehad, de chauffeur was tevens gids en vertelde ons veel over de vindplaats. We waren zeer verrast dat het toch zo anders was als Polonnurowa, deze cultuur is ouder, Anuradhapura is de oudste hoofdstad van Sri Lanka, daarna kwam Polonnurowa en daarna Kandy. Hier is alles uitsluitend boeddhistisch, in Polonnurowa is het boeddhistisch met hindoïsme door elkaar. Hier is het boeddhisme in Sri Lanka begonnen. Ook een groot verschil is dat er hier veel pelgrims zijn en monniken, zeker bij de bodhi tree waren hele families met elkaar aan het bidden, heel indrukwekkend. We kwamen ook bij een hele grote vijver van het oude klooster, het was daar zo stil en zo mooi…….
’s Avonds was de eigenaar van het hotel er ook en die nodigde alle gasten ’s avonds uit om gezellig 2 flessen arak leeg te maken. We zijn in het hotel met 7 stellen waarvan er 4 op huwelijksreis zijn, en 7 verschillende nationaliteiten, 1 Russisch stel, 1 Duits, 1 Zwitsers, 1 Australisch, 1 Belgisch, 1 Frans en wij, dat werd erg gezellig. Wat een leuke mensen allemaal, het werd een latertje en de arak (en nog wel meer) gingen er volledig doorheen.

Anuradhapura – Negombo 17 mei
4 uurtjes rijden naar Negombo waar we vandaag onze motoren moeten inleveren. Nou hebben we meer dan 1350 km gereden en de laatste 10 km regenden we nog helemaal even zeiknat. Maar goed, alles is goed gegaan, we hebben geen noemenswaardige problemen gehad en we willen het lot niet tarten, dus eerst de motoren inleveren en dan met een tuktuk naar ons hotel in Negombo waar we de laatste 2 nachten blijven.
We zitten in een villa die door een zweeds/Sri lankaans echtpaar is neer gezet. Wat een prachtige plek is dit zeg. De laatste 2 daagjes laten we ons hier even lekker verwennen.
En dan zit het er weer op, we kijken terug op een mooie reis. Sri Lanka is een fijn land en heeft veel te bieden. De mensen zijn zeer vriendelijk en gastvrij, er is cultuur, natuur en je kan hier heerlijk eten, wat wil je nog meer?

• 18 Mei 2018 - 15:46

Els:

Lieve globetrotters

Bedankt voor de reisverslagen, ik heb er weer van genoten.
    De natuur, zoals beschreven, moet fantastische zijn.maar ook de boeda,s in allerlei maten en standen.

Zijn er trouwens ook nog vogels te horen?want daar wordt je nu in Nederland constant mee geconfronteerd.
    De conditie van jullie zal wel met sprongen omhoog gegaan zijn door alle klim en klauter partijen, dapper hoor Monique dat je er iedere keer weer voor ga.
    En daarna natuurlijk de geestelijke beloning die zo,n prestatie je geeft.

Wel fijn dat de navigatie weinig of geen problemen heeft opgeleverd,? maar daar heb jij Ton wel inmiddels veel ervaring mee opgedaan, installeer je open street map op je Garmin.?
    Het was wel een heftig video met geluid toen jullie Door de stromende regen de laatste kilometers op de motor moesten afleggen.
    Was spectaculair maar ook niet een beetje angstig?
    Gelukkig is alles goed verlopen, en zijn jullie straks weer"veilig" terug in Nederland.
    Liefs Carel en Els