Laatste verslag - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Laatste verslag - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Laatste verslag

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

19 Maart 2017 | Argentinië, Mendoza

Mendoza 14-3 t/m 20-3

Zo kruipen we naar het einde van onze reis in Mendoza Argentinië. Met de bus van Santiago naar Mendoza is een prachtige rit door de Andes, langs de hoogste berg van Zuid Amerika de Aconcagua 6.962 mtr. De grensovergang is een wel een dingetje, wij hadden ongelofelijk veel mazzel want wat wij niet wisten was dat de gemiddelde wachttijd bij de grens 8 uur is en soms zelfs 24 uur. Nu bleek dus dat dinsdagochtend de beste ochtend was en wij waren dus eigenlijk meteen aan de beurt, maar het hele computersysteem viel uit, dus uiteindelijk moesten we toch nog 1,5 uur wachten. We spraken een Argentijn die bij ons in de bus zat en die zei dat we echt niet moesten klagen, dat we veel geluk hadden om er zo snel doorheen te komen, regelmatig moeten mensen terug om het de volgende dag opnieuw te proberen.

Bij het busstation aangekomen moesten we naar ons hostel, maar we wisten natuurlijk niet waar dat was en we hadden geen internet tegoed meer om op google maps te kijken en ook geen Argentijns geld meer om een taxi aan te houden, dus een beetje rommelig allemaal. Eerst maar wat stroom halen om onze navigatie op te laden, toen zagen we dat het 45 minuten lopen was, dat is best veel, dus eerst maar geld halen, maar de geldautomaat was leeg, Ok dan maar onze Chileense Pesos omwisselen voor Argentijnse en alsnog een taxi aanhouden. Omdat het allemaal zo rommelig ging en we de koers van de Argentijnse pesos niet zo goed in ons hoofd hadden dachten we dat we 600 pesos moesten betalen, dat zagen we op de teller, maar dat is omgerekend 36 euro en dat voor een ritje van 10 minuten??? Nou ja, we hebben betaald maar het liet ons toch niet echt los, later hebben we het gevraagd aan de eigenaar van ons hostel en die zie: Welnee, dat kost je ongeveer 60 pesos, we hadden dus zelf de komma verkeerd gezet en de taxi chauffeur heeft het lekker in z’n zak gestopt, tja…………….die had in ieder geval een goede dag.

Het was even wennen aan Mendoza, na Santiago wilde we even een dag lekker uitrusten voordat we weer wat zouden ondernemen. We zitten in een lekker klein hostel, heel rustig want er zijn niet veel andere gasten en we kunnen gewoon lekker ons eigen gang gaan. De eigenaar Shane (uit Texas) is nog maar net met dit hostel begonnen en het nog wat aan het opbouwen. We konden bij hem ook een wijntour boeken en alle andere activiteiten wil hij graag voor ons regelen. We hebben besloten om de volgende dag een paardrijd tocht door de bergen te doen, met een zonsondergang, BBQ en gitaarspel op het einde, dan en dagje naar de thermen en de laatste dag een wijntour. In de supermarkt kwamen we de Argentijn uit de bus weer tegen en die was zo enthousiast om ons weer te zien dat hij ons meteen voorstelde aan zijn vriendin en hij wilde ons persé met de auto naar ons hostel brengen, zo aardig.

De paardrijd tocht was erg leuk, als je echt goed kan rijden denk ik dat er niets aan is hoor, want wij gingen alleen maar stapvoets de heuvels op, maar voor ons helemaal prima. We hadden weer een leuke groep waar we na afloop lekker mee gegeten en gezongen hebben. De gids Carlos heeft boven op de heuvel mooie foto’s van ons gemaakt waarop het lijkt alsof we als echte caucho’s door de bergen hebben gereden.

In ons hostel waren inmiddels twee Franse mannen uit Parijs gearriveerd waar we het erg goed mee konden vinden. Die wilden ook heel graag naar de thermen en hadden een auto, dus we zijn met z’n vieren naar de thermen gegaan. Er zijn er twee, 1 private en 1 publieke, de mannen moesten echter die middag weer aan hun terugreis naar Cordoba beginnen, we konden dus maar een halve dag. Dat gaat niet in de private thermen, ja het kan wel, maar je betaal evengoed voor de hele dag en dat was best een pittig bedrag. Daarom toch naar de publieke gegaan en geen spijt van gehad, het was hartstikke leuk, mooi opgezet, heerlijke baden en prachtig gelegen tussen de bergen. Mooi weer, wat wil je nog meer? Daarna hebben we met z’n vieren nog gegeten en toen weer afscheid genomen van onze vrienden.

Gisteren hebben we de wijntour gedaan, Shane van ons hostel was onze gids en we haalden nog twee Amerikaanse dames op. Wat hebben wij gelachen met die vrouwen, die waren echt geweldig en het klikte enorm goed. We zijn naar twee bodega’s geweest voor een tour en proeverij en tussen de middag een lunch bij een andere bodega op een werkelijk magische plek aan de voet van de Andes. We hebben veel geleerd van soorten wijn en veel geproefd, Mendoza is wereldberoemd om zijn wijnen en die bodega’s zijn stuk voor stuk echt prachtig, worden veel gebruikt als trouwlocaties waarbij er dan gekookt wordt op open vuren, leuk om te zien. Ik weet niet hoe lang de wijntour normaal duurt maar in ieder geval zijn wij 11 uur bezig geweest, mede omdat we het zo goed met elkaar konden vinden duurden het allemaal iets langer.

En dan zit het erop voor ons, straks gaat ons vliegtuig en morgen zijn we weer gewoon op Nederlandse bodem. We hebben een fantastische 5 weken gehad. Voor ons gevoel wel Zuid Amerika nu echt afgesloten, maar zeg nooit nooit…. We zullen zien!

Hoop dat jullie het leuk vonden om met ons mee te reizen en zie jullie allemaal snel!

Groeten, Ton en Monique

• 19 Maart 2017 - 15:00

Carel En Els:

lieve Monique en Ton,

Wij hebben genoten van jullie reisverhalen en de mooie foto's.
    Een goede reis en hasta la vista.
    xx Carek en Els

• 19 Maart 2017 - 15:48

Loes & Ton Waanders:

Super genoten van jullie avonturen! Goede terug reis en tot gauw ! X Us

• 19 Maart 2017 - 21:26

Marianne:

Hallo globetrotters,
    Wat hebben we weer genoten van jullie avonturen net alsof we er ook waren.
    Goede thuis reis heel veel sterkte de 27 ste en daarna snel bij ons komen eten.
    Groetjes en dikke kus van Dick en Marianne