Chitwan - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Chitwan - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Chitwan

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

03 April 2014 | Nepal, Sauraha

1 april
Vanochtend om 6:00 uur op want we gaan de jeep safari doen. We hebben gehoord dat de safari van 1 dag echt de moeite waard is, in een halve dag kom je net niet ver genoeg de jungle in om veel dieren te zien. Aangezien er weinig mensen in onze lodge zijn, zitten we met z'n tweeen in de 10-persoons jeep met de gids natuurlijk. Al snel zagen we de eerste neushoorn, die nog lekker lag te slapen in het bos, die trok zich niet zoveel aan van het geluid van de jeep, we konden hem uitgebreid fotograferen. Daarna hebben we vele hertjes, apen, pauwen (niet gekortwiekt, dus ook hoog in de boom), uiteindelijk 26 neushoorns en een python gezien. Er zitten hier ook wilde olifanten, beren, tijgers en luipaarden en natuurlijk hoop je de tijger te zien, maar die kans is wel heel erg klein. De neushoorn hebben we van alle kanten goed kunnen zien, ook van zeer dichtbij en enkele waren daar niet zo blij mee. Nu kan een neushoorn ongeveer 45 km p/uur lopen en zelfs springen als hij zich bedreigd voelt, we waren dus gewaarschuwd. Een keer zagen we een moeder met haar kalf, die zeer alert was. De jeep uitgezet en na een poosje wachten waagde ze het er toch op om over te steken, zo voor de jeep langs, prachtig kunnen fotograferen. Daarna kwamen we een mannetje tegen die echt zeer geirriteerd was, hij draaide zich om en keek ons dreigend aan, zette een paar passen in onze richting, toen heeft de chauffeur maar wat extra gas gegeven en gaf hij het luid snuivend op. We stonden ook een keer met de jeep tussen het mannetje en het vrouwtje in, maar dat hadden we niet meteen in de gaten. De chauffeur lette op het vrouwtje, terwijl het mannetje die schuin achter ons stond zich toch wat zorgen begon te maken en die vervelende jeep nu weg wilde hebben, ook hij liep een aantal passen in onze richting en toen we de chauffeur konden waarschuwen.........viel de motor uit. Tjaaaa, dat was best wel even spannend. Wat een mooie indrukwekkende dieren zijn het, we hebben echt hele mooie foto's van behoorlijk dichtbij kunnen maken.
De python was echt een gelukje, die kronkelde zo voor ons over de weg, ongeveer 3 mtr lang en behoorlijk dik. We hadden een lunch pakketje mee en hebben gelunched bij Tiger Hills waar een verlaten lodge stond, en toen weer terug. Dat was best zwaar, op de heenweg zie je overal nog dieren, op de terugweg niet meer want dan is het veel te warm en liggen ze in de schaduw te slapen. Dus 3 uur holderdebolder terug achter in de jeep, ik voelde mijn rug behoorlijk toen ik uitstapte. Maar het was zeker de moeite waard, al is het een vrij jonge jungle en zijn de bomen niet zo heel hoog, pas in 1973 hebben ze er een nationaal park van gemaakt en sindsdien mogen er ook geen mensen meer wonen, sinds kort wil de regering ook niet meer dat er lodges in het park zijn, en terecht, de natuur moet daar gewoon nog een tijdje z'n gang kunnen gaan.
Een vermoeiende dag gehad, we waren 's avonds lekker tam in ieder geval.

3 april
Na weer een lekkere rustdag (alleen een beetje motor gereden in de buurt) hebben we vandaag de kanotocht gedaan. Er waren 4 franse jongens bij ons aangesloten. Met z'n allen in een wankel kanootje, die zo nu en dan ook een beetje water maakte omdat de jongens het heel moeilijk vonden om stil te zitten, na ongeveer een uur gingen we de kano uit en stond er voor ons neus weer een neushoorn uitgebreid in de rivier te ontbijten, trok zich nergens wat van aan. Onderweg in de kano zie je krokodillen en vooral veel vogels, maar ik moet zeggen dat ik na een half uur mijn rug begon te voelen en het wankelen en balanseren wel een beetje zat was, ik was blij dat we eruit mochten en lekker mochten gaan wandelen.
Niet veel dieren gezien tijdens de wandeling, een paar makaak apen (king Julian himself) en dat was het wel zo'n beetje. Maar het was een fijne wandeling, dus ook prima. We hadden er lekker de pas in dus om 10:30 waren we alweer in het hotel.

• 03 April 2014 - 21:37

Germaine:

'Alleen maar een peer makaken gezien'... ik heb vandaag een fuut met jonkies gezien, ook leuk!
    gaaf hoor, Nepal staat nu ook wel op mijn verlanglijstje :-)
    groetjes!!