Butchart Garden - Reisverslag uit Victoria, Canada van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Butchart Garden - Reisverslag uit Victoria, Canada van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Butchart Garden

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

16 Augustus 2009 | Canada, Victoria

Donderdag was onze laatste dag in Ucluelet. We hebben die dag de Wild Pacific trail gelopen, nu klinkt dat heel erg wild, maar dat viel wel mee. Het is een mooi aangelegd pad langs de kust van Ucluelet naar Tofino. De trail is pas aangelegd en om die reden nogal nieuw en erg "geregeld" zeg maar. Niet echt avontuurlijk, maar wel een hele leuke wandeling langs de rotsen en door het bos van Ucluelet. Mooie uitzichten, waar we mooie foto's konden maken. Gek hoor, maar vanaf de wal zie je geen enkele walvis, als je op een boot zit verwacht je eigenlijk dat iedereen vanaf de wal het ook moet kunnen zien, maar dat is dus niet zo.
's Avonds zijn we nog even naar long beach geweest, we hebben wat gedronken bij het strand paviljoen en jawel.... de zon in de Pacific zien zakken. Op het strand ligt ongeloofelijk veel drijfhout. Er komen hele boomstammen aandrijven op het strand, het is zoveel dat er geen beginnen aan is om het weg te halen. Het blijft dus gewoon liggen, ik schat in dat van de bosrand tot ongeveer 5 meter het strand op het helemaal vol ligt met hout. In Nederland zou dat al meteen gejut worden, maar hier blijft dat dus gewoon liggen en worden er hutten van gebouwd e.d., geen kampvuren! Ze zijn hier als de dood van bosbranden en niet onterecht want het heeft behoorlijk gebrand in Britisch Columbia. Wij hebben er niet zo heel veel van gemerkt, alleen op weg naar Stewart reden we door de rooklucht, maar we hebben geen brand gezien. Iedereen had het er hier wel over, en normaal gesproken mag je altijd bij de tent een kampvuur maken, maar nu was dat in de hele staat verboden. De regenachtige dagen waren voor de mensen hier echt een zegening, daardoor kregen ze de branden eindelijk onder de knie.

Vrijdagmorgen vroeg zijn we vertrokken naar Victoria, de grootste stad op Vancouver Island. Er was geen tenten camping dicht bij de stad en daarom zitten we ongeveer 14 km ten noorden van Victoria op een boerencamping, onder de fruitbomen die we helemaal leeg mogen plukken van de eigenaar. Het is een hele rustige camping. Direct aan de oceaan staan veel campers met vaste standplaatsen, de tenten staan iets verder landinwaarts op een heerlijk zacht grasmatje en vooral Koen was daar erg blij mee. Hij rolt nl. 's nacht aldoor van zijn matje af en als je dan op grindsteentjes ligt dan weet je ongeveer wel hoe hij wakker wordt 's morgens, voor de grap had hij gezegd dat hij alleen nog maar op mosgrond wilde slapen en kijk eens..... het is nog gelukt ook.

Victoria is een hele leuke stad, echt ook een stad. Dat was wel weer even wennen na onze landelijke dagen. Je kan hier heerlijk winkelen, alleen met 2 mannen gaat dat toch wat moeilijker (Michelle, ik mis je!;-)). Zaterdag hebben we toch wat gewinkeld en 's avonds zijn we naar de Butchart Garden geweest. Alle Candezen die we spraken hadden ons aangeraden om hier naar toe te gaan. In de LP staat dat er iedere zaterdagavond vuurwerk is, dus vandaar dat we deze avond gekozen hadden. We kwamen daar om 7 uur aan en het was me toch een partijtje druk!!! Ik denk echt dat er wel meer dan 2000 man was, uit de auto's kwamen dekens, stoelen eten en drinken, we wisten echt niet wat we zagen. Wij hadden niets van dat mee. We hebben nog gauw wat drinken in onze tas gestopt (gelukkig net boodschappen gedaan) en zijn in de rij gaan aansluiten. De Butchart Garden is van oorsprong (1904) een landhuis van een echtpaar (Butchart) waarvan de vrouw wat begonnen is met hier en daar wat zaadjes te planten, ze wist eigenlijk niet eens zo heel veel van tuinieren. Uiteindelijk hebben ze dit als echtpaar echt groot aangepakt en de tuin helemaal aangelegd. Er was een rozentuin, een Japanse tuin, een verdiepte tuin enz. (Mam, je zou het geweldig gevonden hebben). Zo prachtig aangelegd allemaal, maar nu zo ontzettend groots aangepakt. Een mega parkeerplaats ervoor een restaurant, een winkeltje, een heel toeristisch binnenplein met een toiletgebouw enz. Na 100 jaar is het de mega-attractie van Vancouver Island geworden. Er zijn mensen die daar een goed deel van de dag blijven en er dan picnicken e.d. De stoelen waren dus voor het vuurwerk, dat was echt een hele show met muziek en allerlei uitbeeldingen, echt heel mooi in elkaar gezet. Ook de locatie werd goed gebruikt in het stuk, waarbij het water en de bomen extra mooi uitgelicht werden.

Vandaag was het prachtig weer en heb ik met Koen een strandwandeling gemaakt en zijn we later in de middag naar het IMAX theater geweest voor de film "Whales" van National Geographic, we willen nu natuurlijk alles weten van onze vriend de bultrug.
Morgenochtend vroeg gaan we met de ferry naar Vancouver en zo krabbelen we al weer aan onze laatste paar dagen. We zullen 2 dagen in Vancouver zijn, ik ga ervan uit dat ik daar nog een keer schrijf voordat we vrijdag weer thuis zijn.

Veel groeten van ons! XXX

• 17 Augustus 2009 - 16:47

Er En Jo:

Geniet nog lekker van jullie laatste paar dagen voordat hier weer het "gewone" leven begint!

Goeie reis en tot snel!

• 18 Augustus 2009 - 22:24

Marianne:

Weer geweldig genoten van je verslagen Monique,vandaag waren wij 37 jaar getrouwd en dit hebben wij gevierd met een ballonvaart ik kan je zeggen dit is zeker de moeite waard geweldig van Wognum tot Alkmaar een belevenis die iedereen aan te raden is .Marcel en Eva hebben dit in China gedaan ik hoop dat Leo ook een beetje avontuurlijk is.
    Groetjes Dick en Marianne