Foutje, bedankt........ - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Foutje, bedankt........ - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Foutje, bedankt........

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

29 Juli 2008 | Bolivia, La Paz

O jee, zit ik gisteren zo ontspannen jullie het hele inka trail verhaal te vertellen hadden we eigenlijk al in Lima moeten zitten....

Wat is er gebeurd??
In onze allereerste reisplannen zouden we na de Inca trail nog een dag in Cuzco hebben om bij te komen, maar later is dat veranderd omdat we dan de nachttrein konden nemen vanuit Bolivia naar Brazilië. Dat wisten we heel goed hoor, we hadden het er gisteren zelfs nog over. Maar wat er nu precies in ons hoofd mis is gegaan, we hebben echt geen idee. Feit is dat ik gisteravond om 6 uur even naar de receptie liep om de taxi te regelen om naar het vliegveld te gaan voor onze binnenlandse vlucht naar Lima en de hoteleigenaar zei dat het in orde was, maar dat we maar voor 1 nacht geboekt hadden en we dus iets bij moesten betalen. Nou, geen probleem, maar onderweg naar de hotelkamer zat ik wel te bedenken: hoe kan dat nou? Ton had ook meteen zoiets, dus toen keken we nog eens goed op onze e-ticket en daar stond de datum van 28-7 op om 7:40 ´s morgens. Die hadden we dus gemist, sterker nog, we lagen nog heerlijk te slapen! Nu kwam er nog bij dat de vlucht van Lima naar Santa Cruz die avond was om 21:55 uur. Ook die konden we dus niet meer halen! De trein vanuit Santa Cruz naar Brazilië ging om 19:00 uur de volgende dag, kortom de problemen stapelde zich op. We liepen gewoon een complete dag achter!
Nadat alle gevolgen goed tot ons door waren gedrongen kwamen we in aktie. Eerst de touragent in Peru gebeld, maar vanwege feestdagen kon zij niet zo heel veel voor ons doen, zij raadde ons aan om op internet te kijken of we zo snel mogelijk een vlucht naar Lima konden boeken. Dat lukte niet. Alle vluchten zaten t/m woensdag volgeboekt. De hoteleigenaar stelde toen voor om een bus te pakken naar La Paz in Bolivia, we zaten nl. al tegen de Boliviaanse grens aan. De reis zou 13 uur duren en om 22:00 uur ´s avonds zou de bus vertrekken. Inmiddels was het half acht, hadden we nog niets gegeten én moesten we nog pakken én nog een ticket regelen. De hoteleigenaar was zo lief om met ons mee te gaan naar de busterminal en eerst tickets te kopen, daarna weer terug naar het hotel, tassen gepakt en hup naar de Plaza de Armes om bij de Peruaanse Mc Donald nog even snel een hamburger naar binnen te werken.

Al met al zaten we dus om 10 uur in de bus i.p.v. het vliegtuig. Om half zeven ´s morgens kwamen we bij de Boliviaanse grens aan. Dan weet je ook niet wat je meemaakt hoor, wat een puinhoop daar! We hebben onze ogen wel weer uitgekeken. Er zaten allemaal Peruaanen buiten met een klein tafeltje waar je nog even je laatste soles om kon wisselen. Zij begonnen net aan hun ontbijt: een schapenkop compleet met ogen in een sokken watertje. Koen werd op slag misselijk en moest bijna over zijn nek toen hij zag hoe iemand zo´n oog naar binnen zat te werken.
Uiteindelijk heeft het in totaal 3 uur geduurd voordat we de grens over waren en verder konden. 11 uur zouden we dus al niet halen. De trein vertrekt weliswaar om 19:00 uur maar we moesten natuurlijk ook nog van La Paz naar Santa Cruz, met een bus nog eens 17 uur rijden! We wilde dus heel graag een binnenlandse vlucht boeken en proberen de trein nog te halen, maar de tijd begon nu echt te dringen. We hebben daarom contact opgenomen met Koning Aap in Nederland en ik kan niet anders zeggen als dat zij werkelijk goud waard zijn. Alles werd meteen in werking gesteld, we kregen een SMS dat we even met de agent in Brazilië moesten bellen (een Nederlander) en die zou ons verder helpen. Hij heeft geprobeerd om nog een vlucht voor ons te boeken vanmiddag, maar dat lukte echt niet. We vliegen nu morgenochtend naar Santa Cruz, de trein is voor ons overgeboekt naar morgenavond en hij heeft een hotel voor ons geboekt in La Paz, klasse hè?

Dus nu zitten we in La Paz, we komen evengoed nog tegelijk met Michelle en Martijn in Brazilië aan, dus alles komt uiteindelijk op zijn pootjes terecht. En La Paz is toch een leuke stad!!! Bolivia wordt denk ik onze volgende vakantie bestemming.... ;-)

• 29 Juli 2008 - 20:41

Lidwien:

He, heerlijk dat jullie na de beklimming zo lekker hebben kunnen uitslapen !!
    Veel plezier in La Paz nu.
    Met wekker voor morgenochtend ...?

• 30 Juli 2008 - 06:28

Gaby:

Jullie mogen nog wel een maand vakantie erbij boeken om alle belevenissen te verwerken.Maar nu eerst Michelle in je armen sluiten wat een heerlijk vooruitzicht.Geniet ervan.Groetjes Gaby

• 31 Juli 2008 - 18:17

De Laantjes:

Ik heb door alle drukte even 2 dagen gemist maar lees nu jullie verhaal!!!
    Wat weer een avontuur en wat een geregel zeg! Erwin en ik hadden het er net over dat Michelle en Martijn vandaag aan zouden komen dus ik was nieuwsgierig of dat al op jullie blog stond. Ben benieuwd of jullie dat gehaald hebben!!
    Groetjes en liefs voor jullie alle 5 van ons.