Arequipa - Reisverslag uit Lima, Peru van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Arequipa - Reisverslag uit Lima, Peru van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Arequipa

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

16 Juli 2008 | Peru, Lima

Ton is even naar de kapper, dus mooi even tijd om het dagboek bij te werken.

De tweede dag in Nazca hebben we eigenlijk een beetje in ledigheid doorgebracht. Koen had zin om een dagje bij het zwembad te blijven zitten en aangezien we de nacht in de bus moesten zitten was dat niet zo´n slecht idee. Verder is er in Nazca ook niet zo heel veel te beleven, we hadden nog naar het museum van Maria Reich kunnen gaan, zij is haar hele leven geobserdeerd geweest van de Nazca lijnen. Haar verklaring was dat de lijnen een soort kalender waren, maar daar wordt nu al weer ernstig aan getwijfeld. Ze weten het gewoon niet. We hadden van andere nederlanders gehoord dat het museum nog niet echt veel voorstelde dus we hebben het laten schieten.

Om 23:00 uur moesten we de bus naar Arequipa hebben, een rit van 9 uur. Nachtbussen is nou niet echt onze favoriet en helemaal van Koen niet, maar goed. Toen we om 8:30 aankwamen in Arequipa zagen we eerst een soort van smog laag over de stad hangen en dat moet nou de witte stad zijn? Ik twijfelde erg, maar ik ben er helemaal van terug gekomen. Wat een leuke stad is dit zeg. Het ziet er echt prachtig uit en de smog laag was denk ik meer mijn humeur na een nachtje bus dan dat het er echt hangt. Deze stad is echt een verademing na al die drukke steden en 1 groot verschil, de taxi chaufeurs hangen niet constant op de claxon, wat het al een heel stuk rustiger maakt. In de middag zijn we naar het museum geweest waar Juanita ligt. Juanita is het 13 jarige meisje wat 15 jaar geleden geheel gemummificeerd is gevonden na een vulkaan uitbarsting hier in de buurt. Omdat zij 500 jaar geheel in het ijs heeft gelegen was ze nog verbazingwekkend goed intact. Zelfs haar organen zijn nog geheel intact. Ze hebben onderzocht dat zij door de Inka´s is geofferd aan de berg, volgens de inka´s zijn de bergen de goden en na een vulkaanuitbarsting moesten de goden weer tevreden gesteld worden. Aan het begin van de tour kregen we te zien hoe dit ongeveer gegaan is, dat is echt verbijsterend als je bedenkt hoe zwaar die klim naar boven moet zijn geweest, ze vonden in haar maag dan ook resten van cocabladeren en gaan ervan uit dat ze gedrogeerd moet zijn geweest om dit te kunnen opbrengen. Ze was uitgekozen omdat het een heel mooi meisje was, haar kleding is ook nog geheel intact en te zien in het museum, haar lichaan houden ze bevroren en is ook te zien.Er zijn in de berg nog veel meer kinderlijken gevonden die geofferd werden, een kind had nl. nog geen zondes begaan en was dus puur genoeg om te offeren, ook kinderen van 3 jaar zijn gevonden.

Verder heb je hier goede winkels, de mooiste Plaza de Armes van heel Peru (ieder stad of dorp heeft een plaza de armes) en hele goede restaurants. We zijn ons zelf tenminste gisteravond flink te buiten gegaan en hebben heerlijk gegeten en een heerlijke fles wijn besteld. We moesten uiteindelijk 80 euro totaal betalen, zo duur hebben we de hele vakantie nog niet gegeten....

En heel goed nieuws!! We hebben het fototoestel terug! Onze touragent in Lima heeft het zo geregeld dat een chauffeur van een groepsreis het toestel persoonlijk afleverde in een hotel in Arequipa waar wij het vannochtend op konden halen. Gelukkig ook weer geregeld. Verder zijn we vandaag naar een prachtig klooster geweest hier in de stad, tot 1970 was er nog nooit een buitenstaander in het klooster geweest (monasterio de Santa Catalina), de nonnen hadden alleen contact met de buitenwereld door een raam van tralies. Sommige hebben daar echt hun hele leven gewoond, het was prachtig om te zien en enorm groot (20.000 m2), echt een citadel in de stad. Het klooster wordt alom geroemd vanwege de bijzondere architectuur.

Arequipa ligt om 2350 mtr. en is een goede plek om even aan het hoogte verschil te wennen. Ik heb nu trouwens helemaal geen last meer. Morgenochtend worden we om 8:30 uur opgehaald om 3 dagen in de Colca Canyon te verblijven.

Verder gaat nog steeds alles goed met ons, we hebben het erg naar onze zin en we zien zo ontzettend veel deze vakantie, het is maar goed dat ik dit dagboek heb.

Groeten van ons!!

(Michelle: er staat een berichtje voor je op hotmail XXX)

• 17 Juli 2008 - 21:14

Gerda:

hey jullie 3tjes
    ik krijg een complete aardrijkskunde les en geschiedenis les als ik zo met jullie meereis.zou schrijfster niets voor jou zijn Monique? ik heb er echt een voorstelling van hoe het er allemaal uitziet waar je bent geweest. het lijkt me echt fantastisch wat jullie allemaal zien en meemaken. doeg dikke zoen Gerda

• 17 Juli 2008 - 21:27

De Laantjes:

Hai, daar zijn wij nog een keer.... Ik heb even "gegoogled" en de Nazca lijnen opgezocht, het lijkt mij prachtig en een hele ervaring dit vanuit de lucht te bekijken, wat een verschillende afbeeldingen zeg!!
    Fijn dat het goed met jullie gaat!!

Liefs van ons XXX