Nazca lijnen - Reisverslag uit Nazca, Peru van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Nazca lijnen - Reisverslag uit Nazca, Peru van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Nazca lijnen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

14 Juli 2008 | Peru, Nazca

We hadden in NL al geregeld dat we de overflight wilde maken over de Nazca lijnen, maar toen we bij de touragent waren bleek dat dit niet goed is doorgekomen. We hebben volgens ons wel betaald, maar dat zoeken we thuis wel weer uit. We wilden in ieder geval de overflight maken, we hebben dus aan Cynthia (de agent) gevraagd of ze dit alsnog voor ons wil regelen. Gelukkig had zij het wel voor ons in optie gezet, aangezien het hoogseizoen is zou er grote kans zijn dat alles vol zou zitten.
In Nazca belde Cynthia naar het hotel om door te geven dat we de volgende ochtend om 8 uur klaar moesten staan voor de overflight. Nu regent het 3 á 4 uur per jaar hier in Nazca, uitgerekend nu wij de overflight zouden maken was het zwaar bewolkt en heeft het zelfs geregend, weliswaar een klein motregen buitje, maar toch. Wij nederlanders trekken het aan zeker?! Uiteindelijk konden we pas om 2 uur ´s middags de lucht in. Om de tijd wat te dooien zijn we een tour gaan maken langs de oude inca graven, compleet met mummies e.d. en zijn we nog naar een potterie en een mijnwerker geweest. Wel leuk, maar nou ook niet echt spectaculair. De graven wilde we sowieso toch nog graag bezoeken, maar we hadden toch een beetje het gevoel dat dit allemaal van tevoren zo bedacht was. Zo verkocht de touroperator 2 tours i.p.v. 1, kijk dat is nou bijverkopen!!!
De overflight was echt schitterend. We zaten in zo´n klein Cesna vliegtuigje en konden echt heel duidelijk de verschillende tekeningen zien. De piloot vloog 2 keer over de tekening zodat we er echt een goede blik opkregen en ze zijn echt heel duidelijk te zien. Het blijft toch wel iets heel mysterieus, waarom en hoe hebben ze dit nou toch voor elkaar gekregen? Hoe bestaat het dat we iets wat zoveel jaren geleden gemaakt is nu nog kunnen zien? Ook al is de Panamerican highway dwars over de staart van de hagedis gelegd, de rest is wonder boven wonder in takt gebleven. Je ziet trouwens nog veel meer figuren in het zand als je er zo overheen vliegt. Dat klopt ook want er zijn er zo ontzettend veel ontdekt, het lijkt net een hele grote puzzel.

Al met al waren we dus de hele dag lekker zoet geweest. Vandaag gaan we nog wat kleine dingen doen en dan ons voorbereiden op een nacht in de bus naar Arequipa.

• 15 Juli 2008 - 16:52

Marcel Van Laten:

Dag alle drie,

Ik had beter meteen vanaf het begin kunnen starten met lezen. Monique, wat maken jullie geweldig veel mee en schrijf je heerlijke verhalen! Ik heb gelezen dat je er weer 45 jaar tegen aan kunt, dat is dan mooi en daarvoor doe je het ook. Helaas kun je tegen hoogte ziekte niets doen en voel je je soms weer sterker als je daalt of langer op hoogte blijft. Ik zou eens coca thee proberen of op de bladeren te kauwen, doen ze daar allemaal en niet te veel nemen, thee kan zeker geen kwaad en helpt op verschillende hoogtes (Cusco). Vliegen in een Cesna is één van de mooiste dingen en hoop dat je ook mooie foto's hebt kunnen maken van de tekeningen, deze staat zeker nog op mijn lijstje om te doen. Goed, maak er wat van en geniet van het leven. Hier gaat alles goed!
    Gr Marcel