Moche cultuur - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu Moche cultuur - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van Ton, Monique Rietveld - WaarBenJij.nu

Moche cultuur

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton, Monique

08 Juli 2008 | Peru, Huanchaco

Eergisteren zijn we aangekomen in Huanchaco, eindelijk zien we de zee weer! Het is hier natuurlijk wel winter en echt naseizoen. Ik denk dat het in de zomer hier veel drukker is en dat alles dan wel geopend is, nu zijn er veel tentjes dicht of heel vroeg gesloten. Maar het bevalt ons hier wel. Het is een klein visserplaatsje die weliswaar ontdekt is door de backpackers, maar toch nog wel een eigen indentieteit heeft weten te behouden. Zo zie je hier op het strand de rieten visserbootjes waar nog echt mee gevist wordt en natuurlijk ook als toeristische trekpleister worden gebruikt, maar toch.. het ziet er erg leuk en gemoedelijk uit en er heerst hier een goede sfeer. Dat is ook wel even lekker na die drukke steden.

In Ciclayo zijn we eerst naar de heksenmarkt geweest. Dit is een markt waar allerlei kruiden en twijfelachtige geneesmiddelen worden verkocht. Zo vond je er ook voodoo poppetjes en andere wazige dingen. Wel heel leuk. Daarna wilde we graag naar de vallei van de ruïnes in Hucumbe. Maar ja, hoe kom je daar?? In de Lonely planet stond iets over een combibusje, dat zijn Toyota busjes waar iedereen dan in kan stappen, je betaald daar dan omgerekend ongeveer 50 cent voor, het was ongeveer 30 km. Lekker goedkoop, maar we wisten niet dat we in één of andere wedstrijd zaten van hoeveel mensen krijg je in één toyota busje. Telkens stopte hij weer en stapten er weer mensen bij. Toen alle plaatsen bezet waren dachten we toch echt dat hij wel vol zat, maar nee hoor er paste nog wel 10 mensen bij, die konden niet meer zitten en stonden dus gebukt. Toch stopte de chauffeur weer om er mensen bij te laten, maar we protesteerde hevig en toen zag hij daar maar van af. Alleen de volgende stopplaats stapte er 1 uit en weer 6 in. Zelfs de Peruanen werden op een gegeven moment erg boos en begonnen een flinke discussie met de chauffeur. Maar als het je niet bevalt, dan stap je maar uit, in the middle of nowhere kies je dan toch maar eieren voor je geld. Koen zat geheel opgepropt met zijn hoofd klem tegen het raam, Ton en ik zaten zowat bij elkaar op schoot gepropt en je kon je echt niet meer bewegen. We hebben echt overwogen om uit te stappen, maar alle busjes die voorbij kwamen zaten zo vol. Tegenover ons zat een hoogzwangeren Peruaanse die begon te puffen, maar gelukkig liet de bevalling nog even op zich wachten. Voor de terugweg toch maar even een ander vervoermiddel zoeken....
De ruïnes zijn van de oude Moche cultuur. Dit is ongeveer 100 v. C tot 600 n.c. Op zich niet zo´n hoogstaande cultuur, daar was het iets te klein voor maar wel een zeer bloeddorstig volkje waarbij ze er niet voor terug deinsde om op een middagje even 70 mensen offers te brengen om hun god tevreden te stellen. De piramides zijn nu helemaal bedolven onder het zand en je moet wel je voorstellingsvermogen gebruiken om er nog iets van te zien. In deze buurt is er een graf gevonden van de senor van Sipan. In het museum in een dorpje er vlakbij kon je hier de schatten van zien. Dit museum was echt de moeite waard. Het staat bekend als 1 van de beste musea van Peru en dat vonden wij ook. Wat een rijkdom is er uit dat graf gekomen. Meneer was ook begraven samen met zijn vrouw, een kind, een wachter en nog 2 mensen. Verder ontzettend veel goud, sieraden, hele wapenuitrustingen en ga zo maar door. We waren er erg van onder de indruk en dan te bedenken wat daar nog allemaal meer onder de grond zit, echt ongeloofelijk veel. Ze hebben nog niet eens de helft gevonden. Met een gewone taxi zijn we toen weer naar Chiclayo gegaan.

De volgende ochtend moesten we de bus nemen naar Trujillo en vandaar was het nog een klein stukje naar Huanchaco.

Gisteren wilde Koen graag surfles nemen. Toen we dat geregeld hadden en we ons hadden laten verzekeren dat ze goed op hem zouden letten (hele aardig jongens daar) zijn Ton en ik naar de piramide van de zon en de maan gegaan die hier vlakbij zijn. Overigens zijn die namen verzonnen door 2 studenten die de piramides ontdekt hebben. Omdat de stand van de piramides lijkt op die uit Mexico hebben ze die namen gegeven. In de Moche cultuur hebben ze hele andere namen gehad. Hier waren nog prachtige reliëfen te zien, ook in kleur. Het bleek dat de maantempel (de enige die nu open is voor publiek) 4 lagen op elkaar heeft. Waarschijnlijk is na de dood van een priester of een stamleider of iets dergelijks, de oude tempel weer bedekt met stenen en zijn ze weer een nieuwe tempel begonnen. Het reliëf is in iedere laag hetzelfde, dezelfde afbeeldingen je kan alleen zien dat er kleine veranderingen zitten in de afbeeldingen omdat het een andere generatie was die deze tekeningen heeft gemaakt. Er was best nog veel van te zien. Er is uit de maantempel al heel wat weggeroofd, zo waren er wel overblijfselen van een graf, maar compleet leeg geroofd. Ze willen dit jaar de maantempel helemaal af krijgen, er werd dus hard gewerkt, en ze leggen iedere keer meer bloot. Aan de zonnetempel moeten ze nog helemaal beginnen.

Toen we terug kwamen in het dorp was Koen inmiddels al naar het hotel gegaan. Hij had het goed gedaan en kan met de instructeur al aardig golf surfen. Zonder instructeur vindt hij het nog wel erg moeilijk om de goede golf te vinden. Bij de surfschool waren ze allemaal weg van hem, ¨good boy, good boy¨ zeiden ze allemaal tegen ons. Hij had daar lekker gegeten en ze hadden idd. goed op hem gelet. Iemand hield constant een oogje in het zeil en hij mocht alleen maar in het gezichtsveld van de instructeur surfen. Koen was ook helemaal blij en had een hele leuke middag gehad.

Toen hoorde we dat er vandaag allerlei busstakingen zouden zijn en we moesten vandaag met de bus naar Lima. We hebben gisteravond nog contact gehad met de tour agent maar die verzekerde ons dat de bus gewoon zou gaan. Dus vanochtend al om half 7 opgestaan om de bus van half 9 te halen, maar bij het busstation aangekomen geen bus. Staking! We zitten nu dus nog een extra dagje in Huanchaco, je kan het slechter treffen natuurlijk. De mijnwerkers hier in Peru staken al 3 maanden, maar de regering reageert niet erg. Vandaag wordt daarom massaal het werk neergelegd uit solidariteit. Vanavond om 11 uur gaat er weer een bus richting Lima, we hebben onze ticket om kunnen zetten. Hier in de buurt is het wel rustig hoor, ze reageren er niet zo erg op. In de buurt van Cuzco schijnen er wegblokkades te zijn en veel ontevredenheid. Ik denk dat het wel goed is om dan lekker hier te zijn i.p.v. in Lima, daar zal de onrust een stuk voelbaarder zijn.

Gisternacht voor het eerst last gehad van insekten. We dachten eerst kakkerlakken, maar die kunnen zover ik weet niet vliegen. In ieder geval werden we belaagd door insekten van ongeveer 5 cm. die onder de deur van het balkon en de buitendeur doorkropen. Ik heb er niet zo gauw last van, maar van het idee dat die beesten ´s nachts in m´n bed zouden landen kreeg ik kippevel. Ton niet, die deed zijn ogen dicht en sliep. Koen en ik hebben er nog één buiten de deur gezet en ik heb alle kieren met handdoeken dicht gemaakt. Maar toen het licht uit was hoorde ik er toch echt nog één in de kamer, dus licht weer aan en ja hoor, ik kon er nog 4 de kamer uitwerken. Weer alles dicht gemaakt, toen hoorde ik ze de hele nacht nog tegen de buitendeur aantikken, het leek wel 1 of andere horrorfilm. Na nog een keer 1 eruit gewerkt te hebben (Koen sliep inmiddels ook al) heb ik het laken over mijn hoofd gedaan en ben gaan slapen. Het waren iets van sprinkhanen ofzo, maar dan bruin en met het uiterlijk van een kakkerlak. ´s morgens kwamen we er toch nog 1 tegen die erin geslaagd was om de nacht op onze kamer door te brengen.

Goed, het dagboek is weer helemaal bijgewerkt, mooi even de tijd voor gehad. Heel veel groeten van ons!!

• 10 Juli 2008 - 09:04

Isabell:

Leuk ! Surfles!
    In de zomer kan je op elke zondag ook surfles krijgen in bergen aan zee. Dat heb ik een keer gedaan.